- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Recentelijke gebeurtenissen in Frankrijk duiden op een malaise in de vleessector die ver buiten de Franse grenzen reikt. De gemiddelde rendabiliteit in de vleesindustrie in België ligt rond de 5%, volgens een recentelijke studie van de FOD economie. De Belg at 21,6kg vlees per jaar in 2014 tov 22,7 kg/jaar in 2013 (bron Nielsen): dit behelst vers en diepvries, maar exclusief kippenvlees.
De consumptie lijkt drastisch te verminderen, en er is weinig hoopgevend initiatief in België. Rundsvlees moest de laatste 8 maanden het onderspit delven met ongeveer -8% vermindering in de verkoop. het grote debat bestaat in minder kwantiteit en meer kwaliteit consumeren, maar daar zijn we absoluut ver van verwijderd. Wel moet worden gezegd dat België een uniek akkoord in de wacht sleepte met China: door een sterke samenwerking tussen de Febev en het ministerie van landbouw kunnen binnen enkele maanden bilaterale akkoorden ontstaan voor in- en uitvoer van vlees tussen China en België.
Frankrijk daarentegen heeft een zogenaamd nieuw logo geïntroduceerd, "Viandes de France", dat vlees van oorsprong moet valoriseren. Dit logo bestaat eigenlik al sinds 2014 (na het voedselschandaal met paardenvlees), en wordt nu terug nieuw leven ingeblazen. De Europese landen trachten elk hun lokale producten te promoten, bijgestaan door politieke ondersteuning. Volgens een enquête van Gondola (Consumetrics februari 2015, 2500 consumenten) is de herkomst van vlees een belangrijke keuze indicator bij 17% van de consumenten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?