De categorie van de koeken kon het jaar 2024 nog vrij stabiel afsluiten, maar ziet voor 2025 heel wat uitdagingen opduiken, met prijseffecten als gevolg van de stijgende grondstofprijzen. Gelukkig konden enkele segmenten de schade beperken. Zo lieten gevulde koekjes en wafeltjes bijvoorbeeld een volumegroei van 6,52% optekenen.

Uitzonderingen op de regel zijn vandaag schaars in de retail. Vrijwel alle categorieën volgen immers dezelfde trend van dalende volumes en ook de koeken ontsnappen niet aan die regel. In de loop van vorig jaar (NielsenIQ, MAT P11 2024) kende de categorie een waardegroei van 2,22%, die uitsluitend toe te schrijven was aan een prijsverhoging (+3,81%). Het volume daalde echter met 1,53%. Door dat vrij sombere klimaat waren sommige prominente spelers uit de sector zelfs niet happig om in dit dossier aan het woord te komen. Een aantal tekens liegen er dan ook niet om. “Net als voor de meeste van onze collega’s koekjes- en chocolademakers was 2024 in veel opzichten al best uitdagend”, stelt Adrien Boels, sales director bij Desobry, een bedrijf dat zowel eigen merkproducten maakt als voor private labels produceert. “Voor onze koekjes met Belgische kwaliteitschocolade blijft de trend bij Desobry wel positief, in België en vooral in de export. In het huidige klimaat en ook voor de toekomst vormen huismerken nog altijd een voordelige kwaliteitsoptie voor steeds meer consumenten. Desobry blijft zich dus meer dan ooit toeleggen op zijn doelstellingen om retailers uit de hele wereld te voorzien van 100% made in Belgium-chocoladeproducten voor hun huismerken en onder de merknaam Desobry.” Net als in andere productcategorieën houden de private labels ook hier goed stand.