Gondola
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gondola
Herhaalt de geschiedenis zich? Gaat Colruyt dezelfde kant uit als Delhaize jaren geleden? In de huidige omstandigheden zijn vele scenario's mogelijk.
Flashback naar 13 mei 2012. Bijna dag op dag 10 jaar geleden ontstaan de eerste geruchten over de overname van Delhaize door Ahold. Na een boekhoudschandaal in 2003 heeft Ahold de rug gerecht en zijn zaakjes op orde gezet, onder meer door sterke investeringen op logistiek vlak. Daardoor kon de destijds dure en chique Nederlandse retailer zijn omzet en rentabiliteit opkrikken. Daarna lanceerde het winkels in België waardoor ze een psychologische oorlog op de familiale aandeelhouders van de toenmalige Delhaize Group winnen en Delhaize Group overnemen.
Staat Colruyt vandaag hetzelfde te wachten? Is de retailer uit Halle een prooi voor het 100% familiale bedrijf Jumbo? Het is niet ondenkbaar. Colruyt snijdt in zijn eigen vel: het bedrijf kan geen marge meer creëren. De groep is in zijn eigen val gestapt – die van de laagste prijzen. Buitenlandse retailers maken er gretig gebruik van. Voor Albert Heijn is de Belgische markt heel klein, waardoor ze zich kunnen permitteren verlies te lijden, wat zij volgens verschillende producenten ook doen. Fabrikanten bevestigden ons dat Albert Heijn met verlies verkoopt. Illegaal, maar geen enkele politicus ligt er wakker van, omdat iedereen vandaag de ridder en redder van de koopkracht wil zijn. Tegen elke prijs, letterlijk. Vanuit die hoek moet Colruyt geen steun verwachten. Ook bij de Mededingingsautoriteit niet. Daar houden ze sowieso al niet van de laagsteprijsgarantie van Colruyt.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?