Het is weer die tijd van het jaar, wanneer alle retailers hun wijnbeurzen aankondigen. Wij hebben voor u alle, al bekende, acties samengevat. Proost ! 

Enkel Franse wijnen in de herfstaanbieding van Lidl

Lidl is de eerste die van start gaat met een wijnbeurs deze herfst. In het gamma onder meer een rode bordeauxwijn uit 2013 die verkocht wordt aan € 3,59, maar ook een prestigieuze Château d’Yquem 1998 sauternes, die over de toonbank gaat voor € 99,99. Het thema van de actie luidt “Franse prestigewijnen”. Geen enkele Italiaanse, Spaanse, Chileense of Zuid-Afrikaanse fles dus in de aanbieding bij de Duitse ‘smart discounter’, wat op zich vreemd is omdat het marktaandeel van de Franse wijnen in België de laatste jaren in dalende lijn gaat. Bovendien ontwaren we tussen de 87 wijnen (waarvan 23 uitsluitend via internet besteld kunnen worden en daarna afgehaald in een verkooppunt naar keuze) in promotie in de 300 winkels die de keten in België en Luxemburg telt ook geen enkele schuimwijn. Het aanbod is (zeer) klassiek. Bordeaux is met 58 wijnen sterk vertegenwoordigd.

Daarnaast bevat het assortiment ook enkele wijnen uit de Bourgogne, Beaujolais, Loire, Elzas en Rhône. De Languedoc en de Roussillon, die tegenwoordig toch zeer in de mode zijn, ontbreken volledig. Wat bordeaux betreft kan je bij Lidl enkele rode wijnen uit 2009 (een ‘generieke’ bordeauxwijn van Michel Rolland aan de prijs van € 7,99) en 2010 (zoals de  médoc van Château Potensac tegen € 19,99, waarvan 7000 flessen werden aangekocht) op de kop tikken. Uit de Rhône vinden we, naast een Rasteau 2013 (van de Cave des Vignerons) aan de aantrekkelijke prijs van € 5,49, ook een aanbod Châteauneuf du Pape en Vacqueyras, onder andere afkomstig van wijnhandelaars, waarbij aan de selectie niet echt veel aandacht lijkt te zijn besteed. Tijdens de maand september staan er ook nog een aantal extra promoacties op het programma. Het doel van de actie is duidelijk om Lidl op de kaart te zetten op gebied van wijn en een nieuw cliënteel aan te trekken. Dit wordt ons bevestigd door Boudewijn van den Brand, CEO van Lidl België en Luxemburg.

Carrefour hyper en market: Een ‘streekgerichte’ wijnbeurs

Net als vorig jaar richten Carrefour hyper en Carrefour market ieder een verschillende wijnbeurs in. Die van de hyper vindt als eerste plaats, daarna volgt die van de market. Wat er zoal aangeboden wordt? Net als vorig jaar zijn er promoties op wijnen uit eigen land en uiteraard vindt de consument er ook bekroonde wijnen die je in de gidsen vindt. Wie van bordeaux houdt krijgt een laatste kans om nog flessen rode wijn uit 2010 in de wacht te slepen. Maar er is voor elk wat wils: de klant kan zijn keuze maken uit een breed gamma wijnen uit vijftien landen in totaal. Deze keer is er ook een nieuwe wijnnatie aanwezig: Zwitserland maakt zijn opwachting met een ‘petite arvine’, een weinig gekende druivensoort.

Een rode draad die door het assortiment loopt zijn de budgetwijnen. Voor elke appellation worden er flessen van minder dan vier euro aangeboden. Net zoals elk jaar zijn er ook aantrekkelijke volumekortingen met gratis flessen, zoals 2+1, 3+3 en zelfs een 1+1, de cava Gran Palas brut nature aan € 8,99. Ook de korting van 10% per 24 flessen blijft gelden. Carrefour is de enige keten die nog zo’n bijkomende korting geeft. In totaal worden er 800 artikelen aangeboden, gespreid over zo’n 200 appellations. Er werd vooral aandacht geschonken aan de Zuid-Franse wijnen uit de Languedoc, de Provence en het zuidwesten. Via popup.be worden er nog eens 52 wijnen aangeboden in beperkt volume. Onder meer op vraag van de winkeldirecteurs werd er ook dit jaar rekening gehouden met de regio’s. Voor Vlaanderen werden er meer niet-Franse wijnen opgenomen in de selectie, vooral uit het zuidelijk halfrond, en is het aandeel van de witte wijn ook groter. Wat Brussel en Wallonië betreft werd er eerder ingezet op roséwijnen en rood. Er werden meer dan 3 miljoen exemplaren van de hyper-folder gebust.

Colruyt herhaalt zijn magnumaanbod 

Colruyt herneemt zijn aanbod van vorig jaar: als de klant zes flessen van dezelfde wijn koopt, krijgt hij er een magnum van dezelfde wijn bovenop. Dit aanbod geldt voor tien verschillende artikelen: de cava Gran Baron, pinot blanc van Wolfberger, pecorino, een witte Italiaanse wijn, Croix-Mouton (een Bordeaux Supérieur), Les Trois Colonnes (een rode bordeaux), Château de Vaugelas (corbières), El Coto (rioja), Roodeberg (een Zuid-Afrikaanse rode wijn), Merlot de Tarapaca (Chili) en Nozzoleto (een chianti). De wijnen uit deze selectie kosten tussen € 5,10 en € 8,05.

Delhaize: 120 wijnen in reclame

 

Bij Delhaize vallen deze herfst kortingen te rapen van 20 tot 30% op een selectie van 120 wijnen waaronder champagne, schuimwijn en porto. Een gelimiteerd aanbod in vergelijking met 2013 (230 artikelen), maar met een aantal nieuwigheden, zoals een ‘organic’ (bio) cava, een biovariant van de Codorniu, een originele witte wijn uit Slovenië op basis van sauvignon en furmint, een witte beaujoulais, een nebbiolo uit Piëmont, enkele nieuwe rode rioja-wijnen en enkele bordeaux’ uit 2010 en zelfs 2009. Ter gelegenheid van deze ‘beurs’ (een première voor Delhaize waar dat woord altijd taboe is geweest!) brengt de keten een praktisch culinair gidsje uit waarin de consument kan lezen welke wijn bij welk gerecht past. Zowel vlees, vis, kaas als desserts komen aan bod. Je komt er ook in te weten welke de ‘top 5’ van best verkochte wijnen zijn sinds januari 2014. Een palmares ‘in willekeurige volgorde’, zoals aankoper Alain Pardoms niet nalaat op te merken: een vin gris uit de Pays d’Oc, Grangousier tafelwijn en nog drie andere, niet-Franse wijnen: Casillero del Diablo chardonnay, Casillero del Diablo cabernet sauvignon en Vinas del Vero cabernet sauvignon. Voortaan vind je op de “Wineworld”-site van Delhaize ook premium spirits als gin, rum, tequila, mescal, wodka en vermouth…).