Decathlon
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Decathlon
Sportketen Decathlon breidt zijn aanbod uit met een nieuwe reparatiedienst voor textiel (kleding, tassen, enz.). Het doet dat in samenwerking met de Belgische start-up CiLAB.
Na de verhuur van apparatuur en de verkoop van tweedehands artikelen voegt Decathlon textielreparaties toe aan zijn "circulaire" diensten. Kapotte ritsen, loshangende randen of klittenband, verloren knopen... Klanten kunnen nu hun defecte kleding, tenten of sporttassen naar een van de 35 winkels in België brengen om ze een tweede leven te geven, zelfs als de producten niet bij Decathlon zijn gekocht. De artikelen worden dan naar het depot in Willebroek gebracht, waar de hersteldienst is gevestigd, om vervolgens binnen 10 dagen naar het verkooppunt te worden teruggebracht. De keten mikt op 4.000 reparatieverzoeken in het eerste jaar van de dienstverlening, die wordt aangeboden in samenwerking met het Malinese bedrijf CiLAB, dat gespecialiseerd is in de recycling en upcycling van kleding en het hergebruik van textielaccessoires. De volledige lijst van mogelijke reparaties en de bijbehorende prijzen zijn beschikbaar op de website van het bedrijf. "Dankzij de schaalvoordelen van onze 35 winkels in België kunnen we deze reparatieservice tegen een aantrekkelijke prijs aanbieden", legt Bohdan Lamon, projectleider repareerbaarheid bij Decathlon, uit. "Wij repareren echter geen schoenen, omdat die een complexe constructie hebben en vaak niet ontworpen zijn om gemakkelijk te repareren. Maar ook hier zoeken we naar oplossingen voor de langere termijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?