- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize gaat dit jaar de zogenaamde “lelijke” of “gekke” groenten aanbieden in meer dan 100 van haar winkels. “Na de primeur van vorig jaar en het succes na afloop lag een verlening en zelfs uitbreiding voor de hand”, klinkt het.
Vorig jaar pakte Delhaize voor het eerst uit met haar “lelijke” of “gekke” groenten. Dit zijn Belgische groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Voor 3,99 euro konden klanten een kistje van minimum 3 kilo van deze “lelijke” groenten kopen in 16 Delhaize-winkels. Een test, die succesvol gebleken is.
"Meer dan 6000 dozen lelijke groenten werden verkocht in de 16 winkels waardoor het volledige volume beschikbare groenten aan de man werd gebracht. Hiermee werd 15 ton groenten gered die anders nooit de keuken van de klanten zou bereiken”, klinkt het bij Delhaize. De retailer besliste dan ook om het project uit te breiden.
Waar Delhaize vorig jaar nog sprak van een uitbreiding naar 50 supermarkten en een deel van de zelfstandige winkels, zegt de realiter vandaag dat de kistjes met “gekke” groenten dit jaar nog verkrijgbaar zullen zijn in 50 supermarkten en 50 AD Delhaizewinkels. Geschat wordt dat er per week een 3000-tal dozen aan de man worden gebracht. Een volledige lijst van de deelnemende winkels vind je hier.
Aangezien Delhaize voor dit project enkel lelijke groenten uit België wil aanbieden en het assortiment en de volumes tijdens de wintermaanden te beperkt is, worden de producten pas bij de start van het Belgisch groentenseizoen aangeboden.
In 2014 was de Franse supermarktketen Intermarché de eerste die met het idee van 'lelijke' groenten of 'fruits et legumes moches' op de proppen kwam. Het initiatief kwam er in het kader van een Europese anti-verspillingscampagne om klanten duidelijk te maken dat deze groenten en fruit even geschikt zijn om te eten. Eind 2014 lanceerde de Nederlandse discounter Albert Heijn zijn “buitenbeentjes” en in augustus 2015 sprong ook Delhaize op de kar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?