- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize, Lidl en Colruyt leveren de meeste inspanningen in de strijd tegen obesitas en voor meer gezonde voeding. Dat blijkt uit een rapport van Sciensano, het wetenschappelijke instituut voor de Belgische volksgezondheid, dat onderzoek deed bij retailers, merken en grote spelers bij de snelle restauratie.
In het rapport evalueert Sciensano de grote spelers van de Belgische voedingsindustrie, waaronder ook retailers, als het gaat over hun inspanningen om te strijden tegen obesitas en voor het promoten van gezonde voeding. Op basis van zes criteria, waaronder de samenstelling van het product en de voedingsstrategie van de onderneming (meer uitleg vindt u in de afbeelding hieronder), krijgen de verschillende ondernemingen een score. Bij de retailers gaat de hoogste score naar Delhaize, gevolgd door Lidl en Colruyt. Bij de merken scoort Danone het best, terwijl Unilever en Coca-Cola plaats twee en drie innemen. Bonduelle en Dr. Oekter prijken op de laagste plaatsen.
Op basis van de rangschikking van de retailers en merken kunnen er aanbevelingen gedaan worden per ondernemingen, per domein en per aanpak, zodat de algemene situatie in België verbetert. In totaal werden 31 in ons land actieve ondernemingen (waarvan de meeste multinationals zijn) geselecteerd in vier sectoren: fabrikanten van verpakte voeding, fabrikanten van niet-alcoholische dranken, supermarkten en snelle restauratie. Bij de evaluatie werd gekeken naar de engagementen die genomen werden in 2020, tot 31 oktober van dat jaar.
De geanalyseerde bedrijven maken allen gebruik van de Business Impact Assessment on Obesity and Population Nutrition (BIA-Obesity), ontwikkeld door INFORMAS, het International Network for Food and Obesity/Non-communicable Diseases Research, Monitoring and Action Support, een global network van onderzoekers die in meer dan 40 landen actief zijn. De methodes zijn gebaseerd op de Access to Nutrition Index 2, die de engagementen en praktijken in de wereldwijde voedingsindustrie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?