- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize gaat voortaan het biolabel op biologische groenten en fruit via "natural branding" op de producten zelf aanbrengen. Hierdoor is geen aparte verpakking meer nodig meer zal hebben en zal Delhaize 13 ton verpakkingsmateriaal per jaar uitsparen.
Biologische groenten en fruit worden vrijwel altijd verpakt in plasticfolie, omdat ze onderscheidbaar moeten zijn van conventionele groenten en fruit die los worden verkocht. Het is verplicht om het onderscheid tussen beide soorten duidelijk aan te geven om zo verwarring te vermijden. Dat betekent veel extra verpakking, terwijl consumenten vaak bio kopen uit duurzaamheidsoverwegingen. Vervelend, ook voor Delhaize, dat op zoek ging naar een manier om de extra verpakkingen te schrappen.
"In elke activiteit binnen Delhaize willen we zo duurzaam mogelijk werken. En dus ook bij de verpakking van producten. De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken. Vandaar dat Delhaize er alles heeft aan gedaan om van deze verpakkingen af te geraken. En het is gelukt. Gedaan dus met deze extra verpakkingen," klinkt het.
Voortaan zullen bio groenten en fruit bij Delhaize worden “gemerkt” met het biolabel zonder dat hierbij wat voor materiaal dan ook wordt gebruikt. Deze technologie heet "natural branding" en merkt groenten en fruit met laserlicht. Het is een natuurlijke, eco-vriendelijke manier om een merkteken op een stuk fruit of groente aan te brengen, in de vorm van letters of een afbeelding op de schil. Het is een contactvrije methode die volledig veilig is. Wat er gebeurt is dat met een hoge-resolutie laser het pigment uit het buitenste laagje van de schil wordt verwijderd. Dit is een zeer oppervlakkig proces dat geen enkele invloed heeft op de smaak, geur of bewaarbaarheid van het product.
Deze technologie levert maakt geen gebruik van lijm, inkt, papier, vloeistoffen of andere stoffen. Bovendien zijn er geen problemen meer met loslatende stickers op fruit en groenten.
In eerste instantie zal er één product, de butternut, uit het bio-assortiment voorzien worden van dit logo. Tegen de zomer wordt dit uitgebreid naar 20 soorten producten waaronder ondermeer courgette, komkommer, pompoen, knolselder en venkel. Er zijn wel beperkingen waardoor niet alle bio groenten en fruit van dit logo kunnen voorzien worden zoals bijvoorbeeld tomaten door hun fragiele schil.
In de afdeling fruit en groenten, waar het grootst aantal bioproducten wordt verkocht, is bijna 10% van de groenten en 7% van het fruit die in 2016 werden verkocht bij Delhaize, biologisch. Door deze nieuwe technologie kan de supermarktketen naar eigen zeggen 13 ton verpakkingsmateriaal per jaar besparen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?