Gisteren maakte Ahold Delhaize bekend dat Albert Heijn actief zal blijven in België en dat het zijn omvang de komende 3 jaar zal verdubbelen. Daarnaast zal Delhaize 300 winkels (100 supermarkten, en 200 Fresh Ateliers en Shop&Go’s) openen en zelf de expansie leiden. In een interview met De Standaard en L’Echo gaat Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize België, dieper in op de strategie en de keuzes van Delhaize België. Wij selecteerden enkele fragmenten…

Sinds gisteren weten we dat Albert Heijn en Delhaize naast elkaar zullen blijven bestaan. Toch vreesden velen dat het behoud van beide supermarktketens tot kannibalisatie zou leiden, maar dat argument veegt de CEO van Delhaize België nu van de tafel. “Van alle supermarktformules die er in België zijn, zien we dat een Albert Heijn het minst impact op ons heeft als er een open gaat in onze buurt. Albert Heijn spreekt een deel van de markt aan dat we niet bij ons over de vloer krijgen, discountgerichte mensen aangetrokken door de ‘Hollandse prijzen’ maar ook door een assortiment dat meer op Nederland gebaseerd is”, verduidelijkt Xavier Piesvaux aan De Standaard.

Marktaandeel vergroten

Dankzij de gezamenlijke expansie van Delhaize en Albert Heijn hoopt Ahold Delhaize bovendien vooral zijn marktaandeel te vergroten en zo de afstand met marktleider Colruyt te verkleinen. “Beide formules winnen vandaag marktaandeel. Samen zitten we rond de rond de 26 procent tegenover circa 31 procent voor Colruyt. We willen die kloof dichten”, vervolgt de CEO. Klein detail: Colruyt beweert zelf dat zijn marktaandeel van 31,9% naar 32,4% gestegen is.

“Jumbo is voor ons een non-event”

Wat de komst van Jumbo betreft, is Xavier Piesvaux duidelijk: die heeft geen invloed gehad op de expansieplannen van de Ahold Delhaize group. “Onze beslissing is niet gebaseerd op Jumbo. Jumbo is voor ons een non-event”, verduidelijkt Xavier Piesvaux in De Standaard. Volgens hem heeft Ahold Delhaize de groei helemaal aan zichzelf te danken. “We geloven in de eerste plaats in de sterkte van onze eigen strategieën die hun vruchten afwerpen. Dat blijkt uit ons stijgend marktaandeel, wat betekent dat we sneller groeien dan de markt en minstens even belangrijk: onze marges stijgen opnieuw. Exact de combinatie die we wilden.”

Same day pick-up via geaffilieerde winkels

Hoewel Delhaize het niet slecht doet op de fysieke markt, onder meer dankzij zijn nieuwe stadsconcept Delhaize Fresh Atelier, wil de retailer in de toekomst nog meer focussen op de online verkoop. Zo wil het bedrijf volgens De Standaard niet alleen uitpakken met een digitale wijnshop, die onder de Delhaize-vlag zal uitgebaat worden, maar komt het ook aanzetten met een nieuw e-commerce project. Delhaize zou in juni namelijk starten met een testproject bij 10 zelfstandigen, waarbij klanten kunnen kiezen uit een kleiner online aanbod dat ze nog dezelfde dag kunnen afhalen in de winkel, zo schrijft L'Echo. “We denken dat we een model gevonden hebben dat onze zelfstandigen toelaat om een e-commerce gamma aan te bieden dat toch winstgevend kan zijn”, verklaart de CEO in L’Echo. Al zal het aanbod van de geaffilieerde winkels wel verschillen van dat op Delhaize.be. “Het assortiment zal kleiner zijn - 4.000 tot 5.000 producten - maar zal wel beter inspelen op de service. De zelfstandigen zullen de mogelijkheid hebben om bestellingen op de dag zelf te laten leveren, waarna klanten de producten in de winkel kunnen ophalen. Bij Delhaize wordt de bestelling pas de dag nadien geleverd in het Delhaize-afhaalpunt of via thuislevering”, verklaart Xavier Piesvaux aan L’Echo. Naar verluidt zouden verschillende zelfstandigen zich al kandidaat hebben gesteld voor het testproject, wat bewijst dat er langs hun kant wel degelijk interesse is in deze e-commerce oplossing.