Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize
Delhaize wil de greep op zelfstandige uitbaters van zijn winkels vergroten. Er komen strengere regels en boetes tot 15%. De ingreep stuit op protest.
Delhaize is van plan dit jaar nog zijn 128 eigen winkels te verzelfstandigen en heeft een contract klaar waarin vastgelegd onder welke voorwaarden dat zal gebeuren. Dat bericht de krant De Tijd, die anoniem sprak met enkele kandidaat-overnemers. In de contracten staat onder meer dat uitbaters verplicht zijn 95% van het Delhaize-aanbod in hun rekken te leggen. Voorheen werd daar geen cijfer voor vastgelegd. Woordvoerder Roel Dekelver zegt dat het daarmee duidelijk schept en dat de ingreep logisch is: het is wat klanten verwachten als ze naar een winkel van Delhaize komen. Meerdere bronnen zeggen aan de krant dat Delhaize de mogelijkheid inperkt om extern producten aan te kopen. Zelfstandigen zouden al hun verse producten en producten van nationale merken verplicht bij Delhaize moeten kopen. Dat is zeer tegen de zin van zelfstandigen, omdat hun eigen gamma volgens hen aan de basis ligt van hun succes. Veel winkels boeken 15% of meer van hun omzet met producten die ze zelf inkopen of bereiden. Vaak onderscheiden ze zich ook met lokale producten tegenover andere supermarkten. De producten hebben vaak ook een hogere winstmarge omdat de zelfstandige uitbaters er Delhaize weinig of geen vergoeding voor moeten betalen. Delhaize zegt dat zelfstandigen wel nog altijd eigen producten kunnen aankopen, als die complementair zijn met het aanbod van de keten. Zo kunnen niet langer ergens anders Jonagold appelen kopen, omdat Delhaize die aanbiedt, maar wel andere appelen, die niet in het assortiment van de keten zitten.
Delhaize legt ook maximumprijzen op, wat de zelfstandige uitbaters en kandidaat-overnemers evenzeer tegen de borst stuit. Niet voor het hele assortiment, maar opnieuw logisch, zegt Roel Dekelver: “Delhaize wil in het algemeen een sterke prijspositionering garanderen voor een selectie van basisproducten en promoties. Ook wat betreft de prijszetting moet een Delhaize-winkel duidelijk herkenbaar blijven.” Delhaize introduceert ook boetes voor wie zich niet aan de regels houdt, die variëren van 2% tot 15% van de jaaromzet, al zijn de boetes meer een stok achter de deur dan een maatregel die de keten echt wil toepassen. De nieuwe regeling zal van toepassing zijn op de 128 winkels die verzelfstandigd worden, maar zal ook geleidelijk aan op de andere verkooppunten toegepast worden, naargelang de duurtijd van de contracten die daar lopen. De vraag is wat de impact van die strengere regels zal hebben op kandidaat-overnemers, die zich mogelijk in hun vrijheid beknot voelen. Al 400 kandidaten hebben zich gemeld om de 128 winkels van Delhaize over te nemen, meldtde keten. Voor elke winkel is er minstens één kandidaat. Voor90 procent zijn er twee of meer kandidaten. Volgens sommigen verwijst Delhaize naar het ondernemerschap om het succes van de zelfstandige winkels te verklaren, terwijl het net dat nu aan banden legt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?