Deutsche Post ziet geen heil in pakketbussen, bezorgrobots en drones
Deutsche Post is gestopt met de brievenbussen voor pakketten bij particulieren. Ook technologieën zoals de Postbot, een robot die de bezorger begeleidt, en de fors gehypte drones, gaan de koelkast in. Ze zijn te duur en er is te weinig belangstelling in de markt.
Volgens CEO Frank Appel gaat Deutsche Post, het moederhuis van DHL, geen brievenbussen voor pakketten meer bij privéwoningen plaatsen omdat de vraag veel lager is dan verwacht. In een interview met de Tagesspiegel zegt hij dat de openbare pakjeskluizen die DHL ontwikkelde, veel meer toekomst hebben. Het zijn er inmiddels al 3.500 en er komen er nog bij. “De vraag is waar men snel en genoeg geschikte plekken vindt om er te plaatsen”, zegt hij.
Deutsche Post ziet ook af van een aantal andere technologische oplossingen. Dat is onder andere het geval van de Postbot, een rijdende robot die de pakjesleverancier overal volgt waar hij of zij gaat (foto). Die wordt al sinds 2017 getest en kan 150 kilo brieven en pakjes meenemen. Appel zegt dat deze begeleidingsrobot goed werkt, maar dat hij veel te duur is.
Ook gelooft hij niet echt in autonome bezorgrobots. “Er is nog een zeer lange weg te gaan. Het heeft geen zin om een bezorgrobot op pad te sturen als die niet weet waar de deurbel is, of de naam correct is of wat hij moet doen als de klant niet thuis is. Daarom denk ik dat mensen de komende twintig of dertig jaar de post en de pakjes nog steeds tot bij de klanten zullen brengen”, zegt hij.
Hij ziet ook geen heil in drones om pakjes te leveren. Vandaag zijn de omstandigheden om ze in te zetten nog veel te slecht. Niet alleen is de wetgeving bijzonder streng, maar ook in bewoonde gebieden zijn de veiligheidsrisico’s veel te groot. DHL heeft drones al succesvol getest, maar dan in zeer afgelegen gebieden. De kosten wegen dan niet op tegenover het aantal te vervoeren pakjes. Eventueel komen ze in aanmerking om zeer hoogwaardige zendingen te leveren, zoals smartphones.
Ook de levering van pakjes in de koffer van de auto blijkt geen succes. “Dat hebben we getest, maar er zijn te weinig mensen die deze dienst vragen om deze technologie rendabel in te zetten. Ze wordt pas interessant als alle nieuwe auto’s die op de markt komen, die technologie hebben”, zegt Appel.
Dat is ook het geval voor de levering van pakjes in de woning dankzij een slim deurslot. “Dat hebben we getest en we zijn tot de conclusie gekomen dat het geen prioriteit geniet omdat de markt te klein is”.
Volgens Appel zal Deutsche Post blijven investeren in digitalisering en automatisering, maar niet zozeer in de last mile. “De productiviteitswinsten liggen meer in andere gebieden, zoals in de logistiek”, zegt hij. Hij geeft het voorbeeld van slimme brillen die de productiviteit met 10 à 20% kunnen verbeteren of drones, maar dan voor het opmaken van inventarissen in de magazijnen.