Volgens topman Dick Boer, zullen de winkelformules van de voormalige Delhaize Group wat aan vrijheid inboeten binnen Ahold Delhaize. Tegelijkertijd wijst hij op het belang van lokale enseignes zoals Delhaize in België.
Een jaar na de oprichting van Ahold Delhaize blikt CEO Dick Boer tevreden terug op de fusie. In interviews met De Tijd en het Financieele Dagblad laat hij optekenen dat er al “ongelooflijk veel” bereikt is. De Nederlander verwijst daarmee enerzijds naar de 250 miljoen euro extra synergievoordelen die zijn bedrijf uit de fusie zal puren, maar ook naar de interne integratie van de twee retailgroepen.
Hoewel de piste van een fusie tussen Ahold en Delhaize de afgelopen tien jaar al verschillende keren onderzocht werd, was het pas vorig jaar wél prijs. Volgens Boer omdat de chemie tussen de CEO’s (Boer zelf bij Ahold en Frans Muller bij Delhaize Group) goed zat en beide bedrijven in een gelijkaardige positie zaten. “We presteerden allebei goed en hadden onze portefeuilles opgeschoond. De niet-renderende onderdelen waren weg. Bovendien beseften we allebei dat consolidatie nodig is om schaal en kracht te hebben aan beide kanten van de oceaan.”
Ook qua groeistrategie vonden de twee bedrijven elkaar: “We bleken dezelfde strategische ideeën te hebben: groeien met lokale formules, een nadruk op online en omnichannel en sterke eigen merken.” Ahold Delhaize kan volgens Boer blijven uitgaan van de sterke lokale merken doordat er weinig overlapping is. “Onze klantenbestanden worden niet in elkaar geschoven zoals bij andere fusies. Bij ons blijven de lokale formules bestaan.”
Geen rood vs blauw
De integratie verloopt dan ook bijzonder goed, zegt de CEO. “Mensen werken zo goed met elkaar samen. Ik weet soms echt niet meer of iemand nu bij Ahold of Delhaize werkte”, klinkt het. De historische Belgisch-Nederlandse rivaliteit en de cultuurverschillen tussen de “Delhaize-roden” en de “Ahold-blauwen” staat een goede samenwerking dus niet in de weg. “Dat blauw-versus-rood gaat puur tussen Nederland en België. De grote fusie vond plaats in de VS en daar spelen dat soort sentimenten helemaal niet”, zegt Boer.
Meer meetbare doelstellingen voor Delhaize
Toch zijn er ook verschillen tussen Ahold en Delhaize. “Ahold is wat meer gestructureerd en Delhaize iets vrijer. De formules van Delhaize hebben meer vrijheid in besluiten”, zegt Boer in het FD en De Tijd. “Daar gaan we meer doelen stellen en sturen op meetbare resultaten. De formules zullen een beetje vrijheid kwijtraken, maar men begrijpt dat dat nodig is voor een bedrijf van deze omvang.” Bij de Ahold-formules zal net wat meer vrijheid teruggebracht worden, waarbij de enseignes bijvoorbeeld meer van hun eigen marketing in handen zullen nemen.
Leren van AH
Volgens De Standaard zal er ook in ons land op korte termijn ingegrepen worden. Delhaize België blijft het zwakke broertje binnen de fusiegroep, en daar wil men snel verbetering in brengen. De krant schrijft dat er een Benelux-organisatie binnen Ahold Delhaize zal opgericht worden, zodat Delhaize kan leren van zusterketen Albert Heijn. "Het gaat onder meer over logistieke en administratieve processen, automatisatiekennis en kennis inzake het veranderende winkellandschap onder druk van e-commerce", klinkt het. Al zal de oprichting van zulk Benelux-orgaan naar alle waarschijnlijkheid pas aan de orde zijn wanneer de fusie op Belgisch niveau afgerond kan worden. Daarvoor moet Ahold Delhaize eerst het verkoopproces van enkele winkels nog afronden.