Amazon.com heeft zijn omzet in 2018 met 31% zien stijgen tot 233 miljard dollar. Dat was vooral te danken aan de verkoop van diensten en minder aan die van producten. De winst steeg fors, van 3 miljard tot iets meer dan 10 miljard dollar. De internationale activiteiten blijven echter verlieslatend. Het vierde kwartaal kende een opvallend groeivertraging, terwijl men door de eindejaarsfeesten net een uitgesproken stijging had mogen verwachten.

Gisteren publiceerde Amazon zijn cijfers voor het vierde kwartaal en het jaar 2018. Vooral de kwartaalcijfers zijn bijzonder: de omzet steeg met ‘slechts’ 20% tot 72,4 miljard, terwijl een jaar voordien nog +38% werd genoteerd. Nog opvallender: de verkoop van producten groeide met slechts 8% (tot 44,7 miljard, waarvan 4,4 miljard voor rekening van de fysieke winkels), terwijl die van diensten (verkoop voor derden, abonnementen, clouddiensten, enz.) er met 45% op vooruit gingen.

Waarom de verkoop van producten zo’n groeivertraging in het vierde kwartaal kende, legt de Amerikaanse groep niet uit.

Voor het hele jaar was de stijging van de omzet +20% voor de producten (tot 142 miljard dollar) en +54% voor de diensten (tot 91 miljard). De diensten worden met andere woorden proportioneel steeds belangrijker voor Amazon.

Noord-Amerika was goed voor 61% van de omzet, de internationale activiteiten voor 30% en AWS (de clouddiensten) voor 10%. Die laatste zijn zeer winstgevend: zij leveren 7,3 miljard winst op, evenveel als de activiteiten in Noord-Amerika. De internationale tak boekte een verlies van 2,1 miljard (tegen -3,1 miljard in 2017).

Het best verkochte product in 2018 was de Echo Dot, Amazon’s spraakassistent.