- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon zag zijn netto-omzet met 17% stijgen naar 59,7 miljard dollar. Die groei was vooral aan de cloud- en andere diensten te danken en veel minder aan de verkoop van producten. Ook internationaal groeit de internet- en retailgigant trager. De nettowinst van de groep verdubbelde. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers die donderdag nabeurs bekend werden gemaakt.
De netto-omzet uit de verkoop van producten steeg met 8,5%, van 31,6 miljard in het eerste kwartaal van 2018 naar 34,3 miljard dollar dit jaar. Die van diensten, daarentegen, steeg met 31% van 19,4 miljard tot 25,4 miljard. Dit betekent dat de diensten nu 43% van omzet vertegenwoordigen. Een jaar eerder was dat nog ‘maar’ 38%.
Vooral de omzet van de tak Amazon Web Services (AWS), gespecialiseerd in de verkoop van allerlei clouddiensten, groeide. Die klom met maar liefst 41% van 5,4 tot 7,7 miljard dollar. De omzet van de tak Noord-Amerika steeg met 17% van 30,7 tot 35,8 miljard. De tak ‘International’ zag haar omzet met ‘slechts’ 9% stijgen, van 14,8 naar 16,2 miljard.
De groep verdubbelde haar nettowinst van 1,6 naar 3,6 miljard. Dat is veel meer dan wat de analisten hadden voorspeld. Dat de diensten steeds belangrijker worden blijkt overigens ook uit de operationele winst per divisie (Amazon vermeldt de nettowinst per divisie niet). AWS boekte een operationele winst van 2,2 miljard (+57%) en North America evenveel (+99%). International was nog steeds verlieslatend, al zijn de cijfers veel minder rood: het verlies bedroeg 90 miljoen, tegen -622 miljoen een jaar eerder.
Voor het tweede kwartaal voorspelt het bedrijf een netto-omzet van tussen de 59,5 en 63,5 miljard.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?