- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Diepvries was een van de sterren van de coronacrisis. Maar hoe vergaat het de categorie nu? En wat zijn de trends?
De categorie diepvries heeft er een buitengewoon jaar opzitten. Het was één van de sterkst groeiende categorieën binnen FMCG in 2020. De redenen daarvoor zijn niet ver te zoeken. “Het hamsteren heeft een impact gehad: diepvriesproducten geven ‘zekerheid’ aan consumenten aangezien ze het altijd op voorraad kunnen hebben en het lang bewaard kan blijven”, vertelt Anneleen Deleux, trade marketeer bij Iglo. “Consumenten hebben diepvries duidelijk herontdekt tijdens de pandemie. Dat zien we ook in de stijging in de verkoop van diepvriezers vorig jaar.” Dat diepvriesproducten bovendien verpakt zijn, bleek een extra hygiënevoordeel. Ondertussen groeit diepvries nog steeds, weliswaar minder dan vorig jaar. Volgens jaarcijfers van Nielsen die liepen tot midden juli 2021 stijgt de categorie met 1,4% in waarde, al gaat het volume wel achteruit met 2,3%. Niet geheel onverwacht gezien de massale hamsterperiode vorig jaar. “Als we de categorie over twee jaar bekijken zien we dat diepvries opnieuw groeit en zelfs beter dan de totale FMCG-markt. In volume lichtjes beter en in waarde zelfs fors beter want het afgelopen jaar is er in waarde nog een groei geweest van 1,4%, het jaar ervoor van 10,4%, vooral gedreven door de hamsterperiode. Dus bijna 12% in totaal, als we kijken naar de Nielsen-cijfers van de afgelopen twee jaar”, verklaart Jan Pelgroms, category manager retail bij Mora. “Het afgelopen jaar was er wel een volumedaling van 2,3%, maar daar staat een volumestijging van 6,5% tegenover het jaar ervoor. De volumedaling die we dit jaar zien heeft te maken met het feit dat we midden maart tot begin mei die enorm sterke resultaten van vorig jaar zijn tegengekomen en we tegenover die resultaten nu een flinke dip kennen.” Binnen diepvries zijn het vooral vlees (+8,3% in waarde, -1% in volume) en desserts (+5,7% in waarde, +1,9% in volume) die volgens de Nielsen-jaarcijfers goed scoren, in tegenstelling tot vis en zeevruchten (-3,4% in waarde, -5,3% in volume).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?