Deze week zijn de trofeeën uitgereikt voor de Gazellen Transport & Logistics. In de categorie grote ondernemingen kwam Distrilog Group als winnaar uit de bus. Het is de tweede keer dat dit bedrijf, dat focust op de logistiek van FMCG, deze erkenning krijgt. De eerste keer was drie jaar geleden.
De Gazellen-awards voor de sector transport en logistiek worden uitgereikt door Transportmedia, Easyfairs en Trends TOP de Gazellen Transport & Logistics 2015. Ze bekronen de snelst groeiende bedrijven uit die sector. Bij de kleine ondernemingen (minder dan 1 miljoen euro omzet) won de transportfirma Eurosed Belgium en bij de middelgrote (1 tot 10 miljoen euro omzet) healthcare specialist Movianto.
Distrilog Group uit Willebroek – die onlangs is toegetreden tot de Retail Society van Gondola - is een logistieke dienstverlener gespecialiseerd in het beheren van de supply chain van bedrijven in de sectoren DIY (doe-het-zelf), FMCG en automotive consumables (zoals oliën, garage-accessoires, enz.). Het stelt vandaag meer dan 1100 werknemers (waarvan 280 chauffeurs) tewerk in België, verspreid over 8 logistieke sites, waarvan meer dan 280 chauffeurs. In 2014 werd een omzet van 80 miljoen euro gerealiseerd. Distrilog is overigens al enkele jaren een van de snelst groeiende transport- en logistiekbedrijven in België. Het won reeds de Gazellenprijs Transport & Logistiek in 2012 en was laureaat van de Trendstop Gazellen Ambassadeursprijs in 2013.
FMCG als groeifactor
“De forse stijging van de omzet van de afgelopen jaren was een gezonde mix tussen organische groei en strategische overnames. De groei was het sterkst in de FMCG-sector. Vijf jaar geleden was het aandeel van consumentengoederen grosso modo 25% van de omzet en nu is het 48%. Daarmee is deze activiteit groter geworden dan de logistiek voor de DIY-sector (nu 42%). De rest wordt verwezenlijkt in de automotive consumables,” aldus Bryan Beutels, directeur sales van Distrilog.
Om die forse groei te bolwerken heeft Distrilog de afgelopen jaren geïnvesteerd in een aantal nieuwe magazijnen. Zo is de campus in Breendonk, waar het mederendeel van de gestockeerde goederen FMCG’s zijn, verdubbeld tot 56.000 m²; is in Vilvoorde (Cargovil) een ‘non food hub’ van 78.000 m² opengegaan voor Carrefour; en is in Willebroek een platform van 50.000 m² gevestigd voor onder andere cosmetica. Tevens beschikt Distrilog over een ruimte van 7.500 m² voor value added services, zoals het labelen & stickeren, verpakken en ompakken, assemblage van displays en andere ‘in store promotion’ artikelen.
Outsourcing
Volgens Beutels is er nog ruimte voor groei in de FMCG-sector, omdat de groep veel ervaring heeft met de overname van logistieke processen van bedrijven die willen outsourcen. “De tendens om de productie te optimaliseren en de complexiteit bij de logistieke dienstverlener te leggen biedt mogelijkheden. Onze kracht ligt voornamelijk in het wegnemen van complexiteit door de combinatie van al onze diensten: logistiek, value added services en fijnmazige distributie,” zegt hij.
“Daarom blijven we investeren: in 2016 openen we al zeker één additionele site van 25.000 m². Tevens zijn we druk in de weer om onze structuur verder uit te bouwen, zodat we die verdere groei kunnen realiseren,” aldus Beutels tot slot.