- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Elk jaar worden er duizende nieuwe producten op de markt gemarkt, maar die zijn niet lang niet allemaal even succesvol. De meerderheid van de nieuwe lanceringen flopt zelfs helemaal, maar zoals altijd zijn er ook innovaties die waarde creëeren de markt een boost geven. Onderzoeksbureau Nielsen onderscheidt in zijn Breakthrough Innovation Report dit jaar 18 Europese lanceringen die het “breakthrough innovation successes” noemt.
Wat is dan een goede innovatie volgens Nielsen? Het onderzoeksbureau hanteert vier criteria waar het elke lancering aan toetst en waar elk succesvol nieuw product aan moet voldoen.
1. KeuzeEen goede nieuw product ontwikkelen doe je door de juiste vragen te stellen. Bijvoorbeeld: Waarom kopen consumenten niets in bepaalde productcategorieën?
2. Het proces
Een succesvolle innovatie is pertinent, want het is anders en beter dan de bestaande producten. Het heeft daardoor een duidelijke positionering. Het proces hier achter is enorm belangrijk: de minder sterke ideeën, die niet aan voorgaande criteria voldoen, moeten onheroepelijk geschrapt worden!
3. MarketingEen goed product is niets zonder een goede lancering... Een sterke marketingstrategie is dus onmisbaar. Zorg voor een origineel verhaal!
4. SamenwerkingEen nieuw product is niet de verdienste van één enkele afdeling in het bedrijf, het is de vrucht van een verregaande samenwerking. Om een nieuw product echt te laten slagen, moet héél het bedrijf achter de lancering staan.Op basis van deze vier , stelde Nielsen een lijst van 18 succesvolle innovaties samen. Deze moesten bovendien allemaal minstens 10 miljoen euro omzet geboekt hebben in hun eerste jaar en het jaar erop minstens 90% daarvan halen. En dit zijn de 18 Europese “breakthrough innovation successes” :
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?