Danone
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Danone
Als het merk dat van gezondheid zijn stokpaardje heeft gemaakt, de Nutri-Score uit sommige van zijn producten terugtrekt, kan dat niet anders dan als een verrassing komen. Waarom deze beslissing? Danone protesteert tegen de nieuwe versie van de voedingswaarde-indicator, die volgens het bedrijf zijn producten onterecht benadeelt.
“We hebben besloten om de Nutri-Score vanaf september 2024 geleidelijk terug te trekken uit onze zuivelproducten en plantaardige drinkbare producten van onze merken.” De beslissing die Danone gisteren bekendmaakte, heeft betrekking op drinkbare yoghurts die onder verschillende merken op de markt worden gebracht: Actimel, Danonino, Hi-Pro, Danone en Activia.
Waarom zo'n radicale en spectaculaire beslissing, terwijl de verpakkingen van Danone al sinds 2017 de Nutri-Score weergeven? We mogen niet vergeten dat het wetenschappelijk comité van Nutri-Score in 2023 heeft besloten om de indicator strenger te maken, met name voor dranken. Sommige zuiveldranken, vooral die met een hoog suikergehalte, hebben hun score zien kelderen. De groep drinkyoghurts waarop de beslissing van Danone betrekking heeft, werd voorheen geclassificeerd als vast voedsel, maar de nieuwe methodologie heeft ze in de drankencategorie geplaatst, waar alleen water een A-score krijgt.
De impact op drinkyoghurts is enorm: de Actimel versie is van een B naar een D score gegaan, en zelfs naar een E score voor de multi-fruit versie. Danone wijst er echter op dat de lepelbare versie van hetzelfde product, omdat het in de categorie vaste voeding blijft, zijn B-score behoudt. Het is de status van drank die het Nutri-Score Wetenschappelijk Comité er nu aan toekent die het bestraft, terwijl de voedingswaarden ongewijzigd blijven. Professor Serge Hercberg, de vader van de Nutri-Score, antwoordt dat hoewel de hoeveelheid suikers inderdaad vergelijkbaar is, het gebruik van een drinkbaar product niet hetzelfde is: het wordt vaak buiten de maaltijden om geconsumeerd en kan binge-drinking onder jongeren aanmoedigen. Hij wijst er ook op dat deze yoghurtdranken met 10 g suiker per liter soms op één lijn staan met frisdranken.
Voor Danone is de herclassificatie van zijn drinkyoghurts als dranken onterecht en een bron van verwarring voor de consument. Het is duidelijk dat de twee logica's elkaar niet zullen ontmoeten. De beslissing om de Nutri-Score van een aantal van zijn producten te schrappen is geen triviale, zeker niet wanneer het merk zich altijd heeft gepositioneerd op het gebied van gezondheid. Maar er is niets dat het tegenhoudt: het weergeven van de Nutri-Score is niet verplicht, de score heeft geen bindende officiële labelwaarde en fabrikanten vermelden het op vrijwillige basis. Er gaan stemmen op voor Europese harmonisatie op dit gebied, maar dat is moeilijk te realiseren omdat er een consensus moet worden bereikt over een methode die door iedereen wetenschappelijk is gevalideerd en die daarom controverses zoals deze voorkomt. Maar het niet vermelden van de Nutri-Score op je producten wordt niet noodzakelijkerwijs gesteund door detailhandelaars, vooral die zoals Delhaize in België, die zwaar hebben geïnvesteerd in dit instrument om een evenwichtige voeding te promoten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?