Laura Ferreira Porto
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Laura Ferreira Porto
De kasten zitten vol met eten, net als de frigo. Tot een paar dagen geleden was het tegenovergestelde nog het geval. Toch heeft Carlos sinds de aankondiging van de lockdown zijn consumptiegewoontes moeten aanpassen. Een portret.
“Meestal koop ik wat kaas en croissants voor het ontbijt, water, melk en dat is het wel zo’n beetje. Ik ben bijna altijd weg en als ik toch thuis ben, eet ik buitenshuis.” Carlos werkt voor een dienstenchequebedrijf, waar hij de relatie tussen huishoudhulpen en klanten beheert. Net zoals vele sectoren is ook dit segment zwaar getroffen door de coronacrisis. Sinds enkele dagen is de 50-jarige dan ook economisch werkloos. Een situatie die hem, naast de lockdown, dwingt om zich aan te passen.
Voor de lockdown at Carlos zijn lunch, meestal warme gerechten, buitenshuis. Op de avonden waarop hij thuis was, improviseerde hij meestal een maaltijd (granen, brood, soep of chips). De keren waarop hij ’s avonds daarentegen naar zijn vriendin ging, hoefde hij zich niet druk te maken over wat hij ging eten. En die eetgewoonte heeft natuurlijk een grote impact op zijn koopgedrag: want vaak naar de winkel gaan stond niet op zijn planning.
Met de komst van het coronavirus is daar echter verandering in gekomen: Carlos kan immers niet anders dan zich aanpassen aan deze moeilijke omstandigheden. “De laatste tijd ga ik inkopen doen omdat mijn dochter thuis is en aan telewerken doet. Daarom dacht ik dat ik maar eens een poging moest ondernemen en wat boodschappen zou meenemen. Ik kreeg bovendien een boodschappenlijstje mee van mijn dochter: voornamelijk pasta, rijst, koekjes en wat groenten.”
Ik heb niet nagedacht, ik ben direct vertrokken en ben instinctief gaan winkelen
Carlos is er zeker van dat als hij alleen zou wonen, zijn aankopen niet dezelfde zouden zijn: “Ik zou me gewoon hebben aangepast aan de beperkingen. Ik wist dat we nog steeds konden gaan winkelen, dus ik zou minder gekocht hebben. Maar het klopt wel dat, nu ik verplicht moet thuis blijven en ik dus niet meer buitenshuis mag eten, ik meer koop dan anders.” Zijn eerste reflex na de aankondiging van de lockdown? Direct enkele basisproducten in huis halen. “Ik heb niet nagedacht, ik ben direct vertrokken en ben instinctief gaan winkelen. Het was gewoon om zeker te zijn dat als de lockdown erger was dan we verwacht hadden, dat we toch niet helemaal hulpeloos zouden zijn.”
De eerste producten die Carlos in huis haalde waren vlees en diepvriesproducten. “Ik dacht ‘we weten nooit hoe de situatie zal evolueren, noch welke beslissingen de overheid zal nemen wat de lockdown betreft’. Ik moest gewoon een minimum aan producten hebben. Ik denk dat ik het vooral deed om mijn geweten te sussen, gewoon voor het geval dat.” Hoewel Carlos nu zijn consumptiegewoontes duidelijk heeft aangepast aan de lockdown, benadrukt hij dat hij na deze crisis gewoon terug overschakelt naar zijn gewone koopgedrag.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?