Dovy Keukens zag vorig jaar zijn omzet en winst dalen, blijkt uit de jaarrekening van het bedrijf. De twee voorafgaande jaren kende het bedrijf een boost tijdens de coronapandemie.

2023 is geen glansjaar geworden voor Dovy Keukens, het bedrijf dat landelijke bekendheid verwierf dankzij de spots met Donald Muylle. De omzet daalde met bijna 15%, om af te klokken op 114,4 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 134 miljoen euro. De winst daalde zelfs nog forser, met 31%, naar 9,3 miljoen euro. De terugval is niet verwonderlijk, nadat het bedrijf een stevige groei kende in de jaren 2021 en 2022, toen veel mensen tijdens de coronaperiode en lockdowns investeerden in hun woning. De hele keukenretail kende vorig jaar moeilijkheden, onder meer omdat hogere rentes ervoor zorgen dat er minder verbouwd worden en omdat ook de bouwsector in zwaar weer zit. De analyse daarvan kon u lezen in het voorbije nummer van Gondola magazine.

In de krant De Tijd verwijst co-CEO Mario Muylle naar de prijsgarantie die Dovy Keukens zijn klanten biedt. Wie een keuken koopt en die binnen twee jaar plaatst, ziet de prijs niet veranderen, ongeacht de markt­omstandigheden. Zeker met de fel gestegen energie- en grondstoffenprijzen weegt dat door op het resultaat. “Dat is een van de redenen waarom we nog altijd marktaandeel winnen, maar met de inflatie van de jongste jaren kost ons dat wel marge.” Voor 2024 hoopt Mario Muylle weer op groei. “De verkoop tot nu zit goed. Maar het is afwachten wat het effect zal zijn van de verplichting voor woning­kopers om energiebesparende maatregelen te nemen. Vroeger kwamen de keuken en de badkamer het eerst aan de beurt bij een verbouwing.” Dovy Keukens heeft 39 winkels in België en een in Frankrijk (in Rijsel). In België staan er vijf nieuwe vestigingen op de agenda, waarvan drie in Wallonië.