Jacob's Conceptstore
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jacob's Conceptstore
Het failliet gegane Jacob’s Conceptstore is terug. Twee Antwerpse dertigers blazen de cadeauketen nieuw leven in.
‘Jacob’s Conceptstore by Shana en Jo’, zo staat er op het Antwerpse winkelvenster van de cadeauketen die in mei van dit jaar failliet ging en 23 verkooppunten telde, waarvan één in Parijs. De twee vrouwen achter de heropstart heten Shana Smet en Joanna Van Tilborgh, twee dertigers. Zij kochten in juni de zaak over. “We hebben 14 winkels en van het magazijn gekocht, samen met de intellectuele eigendom zoals de naam en de website”, zeggen ze in de krant De Tijd. De keten zat al een tijd in moeilijkheden vooraleer ze overkop ging. Meer dan 500 ontwerpers werkten voorheen voor de keten, maar werden in de laatste maanden amper of niet betaald. Er zijn intussen 75 creatieve ondernemers die met de vernieuwde winkelketen willen samenwerken. Driekwart van hen werkte voorheen ook al voor Jacob’s Conceptstore. Van de oorspronkelijke locaties werd enkel die in Antwerpen behouden. In Kapellen en Lier kozen ze een nieuw pand. In ruil voor winkelruimte om hun spullen aan te bieden staan de makers 35% van hun inkomsten af en werken ze één dag per maand in de winkel. De keten zal ook met een franchisemodel. Er wordt tegen een startprijs gezorgd voor de huisstijl, opstartbegeleiding en schaalvoordelen. Zelfstandigen kunnen tegen een verogeding hun eigen winkel uitbaten. De twee onderneemster willen zelf maximum vijf winkels onder hun hoede nemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?