Van de 616 miljoen euro aan producten die Belgen over de grens kochten, ging 91 miljoen euro naar waters en frisdranken in het buitenland, zo blijkt uit cijfers van GfK. De grensaankopen voor deze categorie zijn met 15,6% gestegen ten opzichte van 2017. “Niet toevallig heeft de regering op 1 januari 2018 de accijnzen op frisdranken bijna verdubbeld tot 11,92 cent per liter”, schrijft het Koninklijke verbond voor de Industrie van Waters en Frisdranken (VIWF) .

Gondola contacteerde GfK en die vertelde ons dat dranken en kaas de categorie zijn die het populairst zijn bij grensaankopen. “Op basis van onze standaard GfK-segmenten, komen de alcoholische dranken (spirits, Champagnes en wijn), de non-alcoholische dranken (waters, frisdranken en thee), enkele kaassoorten en persoonlijke verzorgingsproducten naar voren als de categorieën met een toegenomen marktaandeel wat betreft de grensaankopen in 2018”, vertelt het marktonderzoeksbureau ons. Feiten die ook bevestigd worden door cijfers die het Koninklijke verbond voor de Industrie van Waters en Frisdranken publiceerde.

Accijnzen op softdrinks verdriedubbeld sinds 2015

“Hoewel we hiervoor op voorhand hadden gewaarschuwd, stellen we vast dat het fiscale beleid van de overheid de consument stimuleert naar het buitenland te gaan om aan de zgn. ‘gezondheidstaks’ te ontsnappen", aldus Etienne Gossart, voorzitter van VIWF. “Sinds 2015 zijn de accijnzen op frisdranken meer dan verdrievoudigd. Deze fiscale maatregel tast de koopkracht aan van de consument en bedreigt de competitiviteit van de Belgische producenten. En de staatskas verliest meer dan 40 miljoen euro aan inkomsten uit btw, verpakkingsheffing en accijnzen.” 

Cijfers van het onderzoeksbureau GfK tonen aan dat de grensaankopen voor water en frisdranken sinds de verhoging van de accijnzen op frisdranken op 1 januari 2018 met 15,6% zijn gestegen. Een gelijkaardig fenomeen werd vastgesteld bij de invoering van de verpakkingsheffing in 2004 en bij de invoering van de zogenaamde ‘gezondheidstaks’ in 2016, maar nog nooit was het verschil zo groot. De verdubbeling van de accijnzen in 2018 was ook veruit de grootste prijsstijging als gevolg van het fiscale beleid van de overheid.

Prijzenobservatorium bevestigt impact accijnzen op inflatie

In zijn Jaarrapport voor 2018 berekende het Prijzenobservatorium dat de inflatie voor de frisdranken als gevolg van de indirecte belastingen 6,6% bedroeg in plaats van 2,7% zonder deze indirecte belastingen. Voor de volledige categorie van de niet-alcoholische dranken bedroeg de inflatie 2,9% (i.p.v. 1,3% zonder fiscale maatregelen). “Het prijsstijgingstempo voor mineraalwater, frisdranken en sappen versnelde van 1,3% in 2017 tot 3,8% in 2018. De consument betaalde in 2018 opvallend meer voor limonade (6,6%). Vanaf 1 januari 2018 werd de zogenaamde suikertaks op “water met toegevoegde suiker of andere zoetstoffen” verhoogd.”

Water en frisdrank 2008 2017 2018 Stijging 2018 tov 2008 Stijging 2018 tov 2017
Grensaankopen totaal 67 miljoen euro 79 miljoen euro 92 miljoen euro + 35,8% + 15,6%
Frankrijk 28 miljoen euro 43 miljoen euro 52 miljoen euro + 85,7% + 20,9%
Nederland 24 miljoen euro 16 miljoen euro 19 miljoen euro - 20,8% + 18,8%

 

Lees ook...

Vorig jaar kochten Belgen voor 616 miljoen euro aan producten in onze buurlanden. De voedingsindustrie roept de toekomstige regeringen dan ook op tot actie. 

Lees het artikel
Lees ook...