Mars Belgium heeft nieuws te melden: de vroegere General Manager An De Volder stapt over naar een functie op internationaal niveau. Voor haar opvolging gooit Mars Belgium het over een volledig andere boeg: niet één, maar drie ‘country leads’ nemen de teugels in handen. Zij worden elk verantwoordelijk voor een van de drie belangrijkste segmenten in de activiteiten van het bedrijf. Trouw aan zijn cultuur van openheid en toegankelijkheid biedt Mars Belgium u de kans om kennis te maken met die nieuwe managers. In dit artikel stellen zij zichzelf aan u voor, in de vorm van een ‘meet & greet’!

Waarom drie country leads in plaats van één? 

Deze nieuwe organisatie geldt niet enkel voor België, want Mars kiest nu op al zijn markten voor dit model. Het bedrijf gaat zijn activiteiten voortaan structureren per specifiek segment, dus bijvoorbeeld Mars Snacking, Pet Nutrition en Food & Nutrition. De drie mensen die we aan het woord laten, geven een woordje uitleg bij die ontwikkeling: “Tot nu toe werkte Mars in Europa met twee verschillende modellen. Het ene werkte volgens segmenten, het andere hanteerde een transversale aanpak, waarbij alle categorieën onder hetzelfde team vallen – wij noemen dat de ‘multisales’-aanpak. Nu krijgen alle markten een structuur op basis van de segmenten.” 

Met die structuurwissel wil Mars beter trachten in te spelen op de specifieke kenmerken en opportuniteiten van de segmenten en de markt, om bijvoorbeeld sneller innovaties te kunnen doorvoeren. “Dit is een positieve evolutie, waar iedereen bij wint. Ze versterkt onze expertise en biedt ons de kans om onze retailklanten en onze consumenten beter te ondersteunen.”

Suzan Dindo, country general manager belux mars snacking
©

Mars Belgium

Suzan Dindo, Country General Manager Belux Mars Snacking

Haar achtergrond

Suzan is van Libanese origine en heeft al een internationaal parcours afgelegd, waarbij ze een aantal markten aandeed. “Ik heb in vijf verschillende landen gewoond en gewerkt, en ben sinds oktober aan de slag bij Mars Belgium, nadat ik Strategy & Operations Planning Director was geweest bij Mars Frankrijk.” Aan het begin van haar loopbaan werkte Suzan eerst voor Procter & Gamble, maar nu is ze al een hele poos trouw aan Mars: “Dit jaar vier ik mijn tiende verjaardag in het bedrijf. Mars is nog altijd een familiebedrijf en dat voel je echt in de waarden en de manier van werken.” Suzan bekleedde verschillende functies in de verkoop, de marketing en de trade marketing, en wijst erop dat werknemers bij Mars voortdurend de kans krijgen om bij te leren. “Ik ben blij dat ik nu in België werk, een land met unieke kenmerken. Het viel me hier meteen op hoe vriendelijk de mensen zijn en hoe ze openstaan voor samenwerking.”

Haar ambities

“Ik heb het geluk dat ik voor een uniek segment mag werken. Sluit eventjes de ogen en denk terug aan het moment waarop u voor het eerst chocolade hebt geproefd ... Ik zie u al glimlachen! Dat is precies wat wij willen bieden: emotie, gedeeld plezier, kleine momenten van geluk.” Suzan beheert een goed gevulde portefeuille waaronder chocolade, producten gericht op gezondheid en welzijn, kauwgom en koekjes, en haar prioriteit is duidelijk. Zij wil de beleving van haar producten versterken en ze nog beter laten opvallen, in samenwerking met de retailers. “Wij hebben heel wat deskundigheid in huis op het vlak van snacks en we analyseren duizenden interviews met consumenten om inzicht te krijgen in hun verwachtingen. Mijn doel voor dit jaar: streven naar uitmuntendheid in uitvoering en een sterker partnerschap met onze retailklanten.” Suzan heeft dan ook een ondubbelzinnige boodschap voor de retailers: “Met deze nieuwe aanpak willen we nog beter aansluiten bij uw behoeften en uw mogelijkheden.”

Annemie Huenaerts, country director belux pet nutrition
©

Mars Belgium

Annemie Huenaerts, Country Director Belux Pet Nutrition

Haar achtergrond

Ook Annemie is trouw aan Mars, het bedrijf waar ze in 2008 aan de slag ging. “Ik werk al achttien jaar voor Mars, dat is de helft van mijn leven!”, grapt ze. Haar avontuur bij Mars begon meteen toen ze afstudeerde en vloeide voort uit een programma van ‘campus recruitment’. “De rekruteerder vertelde me over de warme bedrijfscultuur en de vele doorgroeimogelijkheden. Hij had gelijk, en dat heb ik tijdens mijn hele loopbaan verder kunnen ervaren. Ze zeggen vaak: ‘Je komt bij Mars werken voor de merken en je blijft er voor de cultuur en de mensen’.” Annemie zag zichzelf eerst in marketing, maar vond haar echte passie op het terrein, in de verkoop. Na tien jaar in dat domein keerde ze terug naar het marketingplan als brand manager voor een aantal merken van pet food en daarna vervulde zij als sales manager verscheidene commerciële functies voor de snacks. Vandaag kan zij haar brede ervaring inzetten voor het segment Mars Pet Nutrition. 

Haar ambities

“Onze prioriteit is duidelijk: steeds meer gedeelde waarde bieden voor onze partners en voor de ‘pet parents’ – de eigenaars van huisdieren die op ons rekenen om hun trouwe metgezellen het beste te kunnen bieden.” De voorbije jaren heeft het team grondig zijn eigen processen onder de loep genomen, een beetje zoals een sportploeg zijn automatismen aanscherpt. Nu staat het team klaar om nog meer in actie te komen en zijn impact op de markt uit te breiden. In die aanpak staat innovatie centraal. “We merken bijvoorbeeld dat er steeds meer kleine honden zijn, als gevolg van de veranderende levenswijzen en de kleinere woonruimte. Wanneer we nieuwe producten ontwikkelen, zorgen wij ervoor dat die perfect aangepast zijn aan de behoeften van die dieren en hun baasjes.” Dankzij de nieuwe organisatie volgens segmenten kunnen Annemie en haar team zich volop toeleggen op de verwachtingen van de consumenten en van de partners, en daarbij de gezelschapsdieren en hun behoeften centraal stellen in hun strategie.

Nathan Huybrechts, business development lead mars food & nutrition belgium
©

Mars Belgium

Nathan Huybrechts, Business Development Lead Mars Food & Nutrition Belgium

Zijn achtergrond

“Ik ben het laatst aan boord gekomen!”, schertst Nathan, die in 2017 bij Mars begon te werken. Net als Annemie is hij een van de ‘Mars baby’s’, medewerkers die meteen na hun studie in het bedrijf aan de slag zijn gegaan. “Een vriend uit mijn voetbalploeg bleef destijds Mars maar aanbevelen. Hij loofde de positieve bedrijfscultuur en de aandacht voor de ontwikkeling van de medewerkers. En hij had gelijk!” Omdat die aanpak hem wel aansprak en hij zich ook aangetrokken voelde tot de wereld van de FMCG, begon Nathan in de verkoop voor het segment Pet Nutrition. Daarna kreeg hij de kans om in het Verenigd Koninkrijk voor dezelfde sector te gaan werken. Sinds zijn terugkeer naar België in 2021 kreeg hij een aantal verschillende verantwoordelijkheden, eerst als Category Strategy Manager voor Mars Multisales en daarna als Sales Director Food.

Zijn ambities

Nathan koestert zowat dezelfde ambitie als Annemie. Hij wil de overstap naar een organisatie op basis van segmenten aangrijpen om de expertise uit te diepen en de missie van Mars Food & Nutrition beter te vervullen: ‘Better Food Today. A Better World Tomorrow’. Hij vindt de menselijke dimensie nog altijd uiterst belangrijk. “Wat mij opvalt in mijn team, is de liefde voor de eetcultuur. We praten graag over eten en we delen onze ervaringen. Zo vinden we het bijvoorbeeld leuk om mee te geven wat ons favoriete gerecht is als we onszelf voorstellen of te vertellen wat we de avond voordien hebben klaargemaakt. Het is een concrete manier om onze passie als foodies levendig te houden.” Tot slot wijst Nathan ook nog op de milieu-impact van Mars Food & Nutrition. “Ons doel is duidelijk: we willen voeding gezonder en lekkerder maken en tegelijk onze ecologische voetafdruk verkleinen. Wereldwijd wil Mars tegen 2030 zijn uitstoot met 50% verlagen en tegen 2050 willen we koolstofneutraal zijn.”