- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het gaat goed met Albert Heijn in ons land. De keten kondigde zopas enkele nieuwe winkels aan, en realiseerde in het afgelopen kwartaal een dubbelcijferige omzetgroei. Dat blijkt uit de tweede kwartaalcijfers van moederbedrijf Ahold.
Albert Heijn heeft ondertussen 23 supermarkten in ons land, en die boeren goed. Individuele cijfers voor België geeft Ahold (dat AH België bij Nederland rekent) niet, maar het concern zegt wel dat Albert Heijn met meer dan 10% groeit in ons land. Dat is natuurlijk hoofdzakelijk een organische groei die de retailer te danken heeft aan de vele nieuwe winkelopeningen.
Ahold Nederland (waarbij dus ook België hoort) slaagde er niet in te groeien in Q2. De omzet (2,7 miljard euro) viel slechts 0,1% hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar, en daalde op vergelijkbare basis zelfs met 1,7%. Klanten besteden gemiddeld minder bij AH, en daar kon ook het WK voetbal geen verandering in brengen.
De groei van AH België en de online activiteiten zijn de enige lichtpuntjes voor Ahold Nederland. Bol.com boekte een dubbelcijferige groei, net als Albert Heijn Online.
Op groepsniveau ging de omzet van Ahold 4,1% achteruit (-1,1% aan constante wisselkoersen). Want ook in de VS, de belangrijkste markt van Ahold, verloor de retailer terrein en moet het een omzetdaling van 6,2% (-1,7% bij constante wisselkoersen) slikken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?