- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Rewe test als eerste in Duitsland een eetbare coating om de houdbaarheid te verlengen. Het moet helpen in de strijd tegen overmatig gebruik van plastic en voedselverspilling.
De eetbare coating 'Semperfresh' die supermarkt Rewe uittest, is afkomstig van het bedrijf AgriCoat Nature Seal. Het bestaat uit een flinterdun laagje met natuurlijke suikerresten, cellulose en plantaardige olie, zo bericht LebensmittelZeitung. De extra laag zorgt ervoor dat er relatief weinig zuurstof bij het fruit komt, waardoor de rijpheid wordt verlengd en het rotten wordt vertraagd. De houdbaarheid zou twee keer zo lang zijn als bij gewoon fruit. Rewe gaat de laag testen bij limoenen, avocado’s, mango’s en pompelmoes. Als de test een succes is kan het een wapen zijn tegen zowel voedselverspilling als het overmatig gebruik van plastic in supermarkten.“De coating is eetbaar en goed verteerbaar”, aldus AgriCoat Nature Seal. De eerste testproducten liggen inmiddels in de distributiecentra van Rewe. Het supermarktbedrijf wil kijken hoe het fruit zich tijdens het vervoer houdt en hoe de houdbaarheid wordt beïnvloed. Na de testfase wordt besloten of het fruit ook daadwerkelijk in vestigingen van Rewe en Penny verkocht zal worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?