iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Hoe duurzaam zijn de Belgische supermarkten? De Stichting Questionmark gaat samen met partners Rikolto en Test-Aankoop op zoek naar een antwoord en bekijkt hoe milieuvriendelijk Delhaize, Carrefour, Colruyt, Aldi en Lidl zijn.
Superlijst Milieu, zo heet het initiatief waarmee de komende maanden Colruyt, Delhaize, Carrefour, Aldi en Lidl - samen goed voor een marktaandeel van meer dan 80% - onder de loep genomen worden. Daarbij wordt nagegaan in hoeverre ze inspanningen leveren om de verkoop van dierlijke eiwitten te verminderen, te kiezen voor producten uit natuurvriendelijke landbouw, en ontbossing en voedselverspilling tegen te gaan. De onderzoeksmethode waarmee dat gebeurt, wordt geruggensteund door wetenschappers en wordt vandaag officieel voorgesteld. Voedselsystemen zijn wereldwijd verantwoordelijk voor minstens een derde van de uitstoot van broeikasgassen. “Meer dan 80% van wat wij eten komt via de supermarkt op ons bord”, zegt Jelle Goossens van Rikolto. “Daarmee kunnen supermarkten een significante bijdrage leveren aan een milieu- en klimaatvriendelijk voedingspatroon en aan de verduurzaming van de hele voedingsketen.”
Superlijst Milieu focust zich op drie grote thema’s met het grootste potentieel om de impact van voeding op onze planeet te verkleinen: duurzame landbouw, eiwitshift en voedselverlies. Voor het vastleggen van die thema’s helpen BOS+, IEW (Inter-Environnement Wallonie), Bond Beter Leefmilieu en FoodWIN. Superlijst werd voor het eerst gelanceerd in 2020 in Nederland. Daar werden de thema’s gezondheid, milieu en dierenwelzijn al onderzocht. Daarnaast zijn inmiddels twee Superlijsten gepubliceerd in Groot-Brittannië en is het onderzoek voor de eerste Superlijst in Zweden gestart. De onderzoeksmethode is beschikbaar op superlijst.be. De resultaten van het onderzoek mogen begin november verwacht worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?