Het Nederlandse modemerk Mexx keert terug. RNF Holding uit Breda, die het merk medio 2017 overnam, lanceerde zopas een lente/zomer minicollectie. Deze wordt via een pas geopende webwinkel verkocht. In de herfst wordt het merk via de retail weer geïntroduceerd in winkels in Nederland, Canada, Frankrijk en Oostenrijk. In de lente van 2019 volgen België, Duitsland en enkele andere landen. Dan worden ook een vijftal flagshipstores geopend, onder meer in Antwerpen.
Mexx, een tiental jaren terug nog een internationaal toonaangevend merk, ging in 2014 failliet. Het kende een beperkte doorstart na de overname door de Turkse Eroglu Holding. Die slaagde er niet in om de modeketen terug op de rails te krijgen. In augustus jongstleden werden de merkrechten van Mexx overgenomen door RNF Group. Deze Nederlandse holding is onder meer eigenaar van Ferro Footwear en distributeur van het schoenenmerk Umbro.
Lente 2019
De relaunch van Mexx via de website is zeer bescheiden. De minicollectie bestaat uit 27 items voor vrouwen en 11 stukken voor mannen. “Hierdoor krijgen de markten een duidelijk signaal over zijn nieuwe producten en merkpositionering”, klinkt het in een persbericht. Daarnaast wordt de collectie verkocht in bestaande winkels in Griekenland en GOS-landen waar de distributie van Mexx behouden bleef. Deze zomer volgt ook nog een schoenencollectie.
Een volwaardige herlancering zal pas in de lente van 2019 volgen. Dan worden ook accessoires, tassen en lingerie in de collectie opgenomen. Volgens RNF mikt Mexx duidelijk op het ‘upper-low’ segment, juist onder Massimo Dutti. Tevens wordt de samenwerking in de parfums met Coty Ltd verdergezet.
E-commerce en retail
“E-commerce is een van de grootste prioriteiten in de distributiestrategie van Mexx”, zegt het persbericht verder. “Er is flink geïnvesteerd in een eigen e-commerceplatform. Daarnaast zal ook een beroep gedaan worden op platforms zoals Amazon en Otto Group”.
In de fysieke winkels ligt in eerste instantie de focus op ‘controlled distribution’ via franchises, warenhuizen, multi-brandketens en een klein aantal multi-brandwinkels. Dat zal eerst gebeuren in Nederland, Oostenrijk, Frankrijk en Canada. In de lente van 2019 volgen België, Duitsland, het Midden-Oosten en Rusland. Mogelijk volgen China en India nog in 2019/2020. In de retail wordt een minimalistisch concept ontworpen door het architectenbureau Boffi Design. De ‘boxes’ zullen herleid worden tot 200 m².
Flagshipstores
De relaunch zal ondersteund worden door de opening van flagshipstores in Parijs, Antwerpen, Amsterdam, Berlijn en München.
Ook zegt RNF dat de merkcommunicatie hoofdzakelijk zal gebeuren via sociale media (Facebook en Instagram) en Point of Sales-communicatie.
De herlancering moet in goede banen geleid worden door Leo Cantagalli, CEO van Mexx International, Nur Basaran (Brand Director) en Jacques Mitterand (CFO/COO).