- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De gratis applicatie Noteo is sinds vorige week beschikbaar op IOS en Android. Hiermee kunnen klanten die zich bekommeren om de kwaliteit van de producten die ze kopen, daarover informatie en tips ontvangen. Hiervoor moet de consument de barcode van het gewenste product scannen. De applicatie stuurt hem vervolgens het groene, oranje en rode licht volgens een beoordeling van 0 tot 10 op vier criteria: gezondheid, milieu, sociale aspecten en het budget.
Bij rood of oranje licht zal Noteo alternatieven voorstellen die hogere scores hebben gekregen. Op dit moment beoordeelt Noteo 45.000 producten in Franse supermarkten (40% van de voedingsproducten en 70% van de hygiëneproducten).
Om tot deze beoordelingen te komen zegt Noteo zich te baseren op wetenschappelijke literatuur, regelgeving en rapporten van onafhankelijke organisaties. Voor elk product zouden zo 400 gegevens worden geanalyseerd op de vier voornoemde gebieden met betrekking tot: de aanwezigheid van stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid (GGO’s, kankerverwekkende stoffen enz.), voedingskwaliteiten, milieueffecten (ontbossing, bodemvervuiling, duurzaamheid eens,), de ethiek van de onderneming, rechten van arbeiders, enz.
Al is Noteo een van de eerste in Europa, er is al veel ervaring met dit model in de Verenigde Staten, waar Good Guide maar liefst 180.000 producten beoordeelt en voedingsproducten tot hygiëneproducten tot telefonie en auto’s.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?