- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Afslanken voor de zomermaanden? Of het hele jaar door letten op je gewicht en gezond eten? Diëten is voor steeds meer Belgen een levensstijl, al dan niet om een ongezonde voedings- en levensstijl te compenseren.
Is diëten nog altijd in? De vraag is minder evident dan het lijkt. Er was een tijd waarin voedingsmultinationals zoals Nestlé en Unilever zwaar investeerden in dieetproducten en ze uitbouwden als opzichzelfstaande afdelingen. Door teleurstellende resultaten hebben ze die investeringen vandaag vaak losgelaten. Het is vreemd: je zou denken dat die markt door het groeiende gezondheidsbewustzijn ook stevig aan het groeien is, maar dat is niet helemaal het geval. Net omdat gezondheid zo’n prominente rol speelt bij consumenten is gezonde (en afslankende) voeding van een aparte categorie veel meer uitgegroeid tot een thema dat in alle productcategorieën terug te vinden is: wat gezond is, is vaak ook afslankend. Vaak concentreren dieetvoedingsbedrijven zich ook op specifieke vragen van consumenten: glutenvrij, diabetes, intoleranties, allergieën, suikerarm/vrij, vetarm (light). Ook dat soort producten komt steeds meer voor in algemene voedingscategorieën – zo heeft maaltijdleverancier HelloFresh een categorie ‘dieetvoeding’. Van een aparte niche is het uitgegroeid tot een mainstream markt.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?