iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Italiaanse keuken is bijzonder populair en dat is uiteraard een goede zaak voor de voedingsindustrie op het schiereiland. Maar daarnaast circuleren er ook veel namaakproducten van producenten die zich onterecht beroepen op de Italiaanse herkomst.
De Italiaanse voedingsindustrie vertegenwoordigt 15% van het bruto binnenlands product (bbp) van het land en is dan ook een strategische economische activiteit, de tweede belangrijkste economische sector van Italië. In 2021 was de Italiaanse voedingsexport goed voor een waarde van 52 miljard euro (op een totaal van 180 miljard van de hele Italiaanse voedingsindustrie). Dat illustreert perfect de heel belangrijke plaats van de Italiaanse gastronomie in de eetgewoonten op onze planeet. De drie belangrijkste exportmarkten voor Italiaanse voeding zijn allereerst Duitsland, voor de Verenigde Staten en Frankrijk. Bij de belangrijkste exportproducten liggen wijn en vers fruit en groenten op kop, voor pasta, kaas, olijfolie en vleeswaren.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?