iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Pizza’s zijn niet alleen populair in de diepvriessector, maar hebben ook een groot marktaandeel veroverd in de versafdeling. Dit blijkt uit de cijfers van de afgelopen jaren, waarbij 2023 geen uitzondering was. “Ook dit jaar verwachten we nieuwe spelers op deze markt”, aldus Juan Hustinx, sales & marketing director van Mamma Roma.
Pizza is hét comfortfood bij uitstek. Je vindt het in alle soorten verkooppunten, van hyper- en supermarkten tot buurt- en nachtwinkels. Maar de categorie is niet immuun voor de invloed van het turbulente economische klimaat en de veranderende consumentenvoorkeuren, die de markt, die normaal gesproken vrij stabiel is, op zijn kop zetten. Uit de gegevens van marktonderzoeksbureau NielsenIQ blijkt bijvoorbeeld dat het volume van diepvriespizza’s in 2023 is gedaald met ongeveer 1,5% (MAT P13 2023). De daling had echter ongetwijfeld nog groter kunnen zijn, rekening houdend met de indrukwekkende prijsstijging in deze categorie over dezelfde periode (19,8%). Toch was een lagere afzet niet onvermijdelijk, want verse pizza’s deden het juist wel goed. Ze stegen met 1,9% in volume, ondanks een forse prijsstijging met 13,8%. Zowel verse als diepvriespizza’s hebben wel meer omzet gemaakt, met respectievelijk 16% en 18,1%.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?