- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De verantwoordelijken van de trappistenbrouwerijen blijven het herhalen: “Het grote publiek verwart de trappisten nog te vaak met abdijbieren." Daarom maakt Gondola voor eens en voor altijd het verschil duidelijk.
De verantwoordelijken van de trappistenbrouwerijen blijven het herhalen: “Het grote publiek verwart de trappisten nog te vaak met abdijbieren.” Een trappist is zeker gebrouwen in een abdij, maar dat geldt niet noodzakelijk voor een abdijbier. Om ook een zekere erkenning te verwerven bij de consumenten, beslisten de zogenaamde “abdijbrouwerijen” om een ander label in het leven te roepen, dat kan rekenen op de steun van de Federatie van Belgische Brouwers: het label “Erkend Belgisch Abdijbier”. Om aanspraak te kunnen maken op die titel, moeten de brouwerijen royalty’s overmaken aan de kloostergemeenschap, die dienen voor de financiering van liefdadigheids- of culturele werken; zij moeten de abdij of de bestaande stichting het controlerecht op mogelijke reclame toestaan; en tot slot moeten zij een band hebben met een bestaande of niet langer bestaande abdij. Dat betekent dus dat een abdijbier niet noodzakelijk binnen de muren van de abdij moet worden gebrouwen. Vandaag dragen een twintigtal Belgische merken dit label, met als meest bekende Leffe, Grimbergen, Maredsous, Abbaye d’Aulne, Val-Dieu, Affligem en Floreffe. Daarnaast zijn er nog veel andere abdijbieren die het label niet dragen, want de naam abdijbier is niet wettelijk beschermd. Een ondernemer kan dus een vergunning krijgen om een abdijbier op de markt te brengen, ook al bestaat de abdij in kwestie niet meer.
Dit artikel komt uit de juni-juli editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?