iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Het Europees Bureau van consumentenverenigingen (BEUC) en haar ledenorganisaties in 13 landen hebben een klacht ingediend bij de Europese autoriteiten tegen ‘misleidende claims’ over de recycleerbaarheid van plastic flessen door grote merken zoals Coca-Cola, Danone en Nestlé.
"BEUC en zijn leden hebben een klacht ingediend bij de Europese Commissie en het netwerk van consumentenbeschermingsautoriteiten (CPC) met het verzoek een onderzoek in te stellen naar de recycleerbaarheidsclaims die de drankenindustrie gebruikt”, heeft een van zijn leden, de Franse vereniging Consommation Logement Cadre de Vie (CLCV), bekendgemaakt. Drie drankengiganten werden genoemd in het persbericht: Coca-Cola, via haar bottelaar CHBC, Danone en Nestlé Waters. Volgens BEUC en haar leden voldoen de claims in kwestie niet aan de regels van de Europese Unie over oneerlijke handelspraktijken.
Drie claims in het bijzonder worden als problematisch beschouwd: "100% recyclebaar", "100% gerecycleerd" en het gebruik van groene visuals. De eerste formule wordt omschreven als "dubbelzinnig" omdat deze "afhangt van talrijke factoren zoals de beschikbare inzamelinfrastructuur in het land, de efficiëntie van het sorteerproces en het bestaan van geschikte recyclageprocessen". CLCV maakt van deze gelegenheid gebruik om er op te wijzen dat het recyclingpercentage voor PET-flessen, zonder dop of etiket, in de EU geschat wordt op slechts 55%. De tweede claim "suggereert dat de fles volledig gemaakt is van gerecycleerd materiaal". De Franse organisatie wijst er echter op dat de dop niet van gerecycleerd materiaal gemaakt kan worden zoals de Europese wetgeving voorschrijft, dat etiketten nog steeds zelden van gerecycleerd materiaal gemaakt worden en dat het toevoegen van nieuw plastic aan zogenaamd gerecycleerde flessen een gangbare praktijk is in de sector. Tot slot wekt het gebruik van groene visuals of beelden die verband houden met de natuur "een vals idee van milieuneutraliteit en de eindeloze circulariteit van plastic", aldus de bij het BEUC aangesloten organisatie. "De bevoegde nationale autoriteiten zullen deze waarschuwing nu in detail onderzoeken en met elkaar overleggen", vertelde een woordvoerder van de Europese Commissie, Christian Wigand, aan AFP. Hij voegde eraan toe dat de onderzoeken van de consumentenbeschermingsinstanties "vertrouwelijk zijn".
In een rapport dat in februari 2022 werd gepubliceerd, wees de OESO erop dat de wereld tegenwoordig twee keer zoveel plastic afval produceert als 20 jaar geleden. Daarvan wordt een groot deel gestort, verbrand of komt het in het milieu terecht. Slechts 9% wordt daadwerkelijk gerecycleerd. Bovendien zal het wereldwijde gebruik van plastic tussen 2019 en 2060 nog verdrievoudigen, van 460 miljoen ton naar 1.321 miljoen ton, terwijl het plasticafval zal exploderen van 353 miljoen ton naar 1.014 miljoen ton. Afgelopen september benadrukte Inger Andersen, uitvoerend directeur van het milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP), dat, gezien de omvang van de plasticvervuiling, recycling alleen niet genoeg zou zijn en drong er bij de hele industrie op aan om de productie te verminderen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?