- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het bedrag dat Europeanen uitgeven voor dagelijkse boodschappen zoals voedsel, toiletartikelen en kuisproducten steeg in het derde kwartaal van dit jaar met 2,5%. Daarmee wordt het hoogste niveau in vier jaar tijd bereikt. In België is de totale verkoop in vergelijking met andere Europese landen heel klein.
“De toename in consumentenuitgaven is terug te brengen tot twee zaken: prijsinflatie en shoppers die actief op zoek gaan naar duurdere producten”, zegt Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe Nielsen. “Algemeen gesproken is dat laatste te danken aan de verbeterde werkloosheid en lonen, waardoor shoppers makkelijker duurdere spullen kopen, zoals meer vers voedsel, premium private label producten en nationale merken.’
Het verbeterde consumentenvertrouwen betekent dat, samen met het betalen van hogere prijzen, shoppers ook iets meer items kochten (volumestijging van 0,3%), wat betekent dat het de algemene boodschappenuitgaven in 21 Europese landen op jaarbasis met 2,8% steeg volgens cijfers van Nielsen. Ter vergelijking: in België stegen de prijzen met 1,2%, terwijl de volumes met 0,8% daalden. Dat betekent dat de uitgaven voor boodschappen – FMCG in termen van de industrie – met 0,4% stegen.
Turkije heeft de grootste stijging (+14,9%), gevolgd door Hongarije (+5,3%) en Tsjechië (+5,2%). In contrast daarmee staat de daling in Zwitserland (-0,6%) – het enige land waar een daling te zien is - en de geringe groei in België (0,4%) en Denemarken (0,6%). België staat op de 20ste plaats, op een totaal van 21 plaatsen.
“Het consumentenvertrouwen is in 2017 verbeterd en de economische groei volgt. De Europese Centrale Bank verwacht dat de huidige groei van het BBP met 2,2%, de hoogste in tien jaar, zich voor de rest van het jaar doorzet”, zegt Descamps. “We zien dus een verder herstel van de verkoop in Zuid-Europa en lagere – maar meer duurzame – groei in Noord-Europa. Verbeterd consumentenvertrouwen en economische groei zouden moeten te merken zijn in de boodschappenuitgaven in de komende maanden.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?