- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De productie van cava staat in Spanje onder druk door extreme droogte. Zowat 80% van het personeel van producent Freixenet is tijdelijk werkloos en ook kleinere wijnhuizen lijden. De gevolgen zijn nu al voelbaar bij ons: er is minder cava beschikbaar in de supermarkt.
Een uitzonderlijke maatregel, zo neemt Freixenet de tijdelijke werkloosheid van het gros van zijn personeel. Extreme droogte zorgt ervoor dat de wortels van dertig jaar oude wijnstokken bedreigd zijn en dat druiven verschrompelen. De droogte houdt in Catalonië en in de Penedes-regio – het hart van de cava-productie - al aan sinds 2021, waardoor de impact steeds duidelijker voelbaar is. Bekende producent Freixenet neemt nu (als eerste?) een extreme maatregel: het zet 615 mensen, ofwel bijna 80% van zijn personeel, op tijdelijke werkloosheid. Freixenet is met een jaarlijkse productie van meer dan 80 miljoen flessen en een jaarlijkse omzet van ruim 1,2 miljard euro een van de grootste producenten van cava ter wereld. Belangrijk voor ons land, want per inwoner drinken Belgen het meeste cava ter wereld. Wereldwijd drinken we na Duitsland en de VS het meest cava, al zat de consumptie bij ons wel in dalende lijn volgens de meest recente cijfers.
De gevolgen zijn nu al voelbaar in de supermarkt, zegt Eva Biltereyst, woordvoerder bij Colruyt Group. “De problematiek rond de droogte in de wijngaarden van Spanje en zeker voor cava is zeer precair. Begin dit jaar heeft onze aankoper dit zelf te plaatse kunnen vaststellen. Hij zag dat de grond er poederdroog is. In december en januari is er geen druppel regen gevallen. Die situatie zal grote gevolgen hebben en die zijn eigenlijk al voelbaar. Algemeen was er sinds midden vorig jaar al minder volume beschikbaar en dit is voor 2024 sowieso nog altijd het geval. Daarnaast zien we dat er nog steeds een consumptie is van cava - cava is immers een populaire drank. Voor onze huismerken Gran Baron en Mas Pere hebben we nog dezelfde volumes kunnen vastkrijgen. Voor ons ander huismerk Recoda hebben we minder volume kunnen bemachtigen. We gaan minder nadrukkelijk promo voeren om geen extra volume te boosten.” Er zijn voorlopig geen problemen met de bevoorrading van Freixenet. Eén mogelijkheid om de productie te vergroten, is de voorwaarden voor het produceren van cava te versoepelen, maar het is de vraag of dat een afdoende oplossing is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?