Ondanks een sterk gestegen aanbod hebben Fairtrade producten een moeilijk jaar gekend. De markt groeit door inflatie, maar de impact van de producten kent een lichte daling. 

Fairtrade heeft er geen makkelijk 2023 op zitten. Het gamma Fairtrade producten groeide wel stevig, dat is het goede nieuws: er kwamen 476 nieuwe producten op de Belgische markt. Decathlon lanceerde afgelopen jaar Fairtrade energierepen en proteïnepoeders op de markt, Brabantia Fairtrade ontwikkelde strijkhoezen en bij Aldi waren voor het eerst trosanjers uit eerlijke handel in de winkelrekken te vinden. Ook vertrouwde categorieën als koffie en chocolade verwelkomden nieuwe producten. Maar een groter aanbod resulteerde niet noodzakelijk in meer impact, stelt Fairtrade Belgium vast. “De markt voor Fairtrade producten groeide weliswaar met ongeveer 6% door de inflatie en klopt in 2023 ​ af op 330 miljoen euro, tegenover 312 miljoen euro in het vorige jaar. Maar op het vlak van de Fairtrade premie, één van de belangrijkste impact indicatoren van Fairtrade, valt een lichte achteruitgang waar te nemen van 4,6%, goed voor 3,85 miljoen euro. Met name op Fairtrade koffie (-9,4%) en op Fairtrade bananen (-6,2%) is de terugval in premie het grootst”, aldus de organisatie. De terugval wordt deels goedgemaakt door de groei bij cacao (+2,8%), voor het eerst de grootste categorie in ons land. Ook bij bloemen (+12,1%) en suiker (+8,9%) is er een duidelijke groei. Fairtrade Belgium bekeek de ‘frontrunners’, de partners die vooruitlopen in het promoten van fairtradeproducten. Dit jaar wonnen retailers Lidl, ALDI, Colruyt en Bio-Planet een award, bij de merken sleepten Oxfam Fair Trade, Galler, Fruit at Work en Miko prijzen in de wacht.