Plus Dossier Field marketing: de terugkeer naar de normale situatie laat op zich wachten
iStock
iStock
Wat is er door corona nu echt uit de supermarkten verdwenen? Afgezien van de rollen toiletpapier ten tijde van de lockdowns, niet veel, zo lijkt het. En toch, hoort u ze nog vaak, die stem: “Even proeven alstublieft?” Twee jaar na het einde van de point-of-sale-demo's zijn er enige tekenen van verbetering, maar ze blijven nog steeds timide. Gelukkig voor hen hebben de hard getroffen fieldmarketingbureaus zich op andere opdrachten en bloeiende sectoren kunnen richten. De vraag is wel of we de ervaren demonstratrices ooit nog terug zullen zien in onze vertrouwde warenhuizen.
On/off. Sommige markten groeien, andere vertragen, maar er zijn er maar weinig die op staande voet verdampen, alsof het lot de schakelaar heeft uitgeknipt. Dat is exact wat er gebeurd is met de fieldmarketingsector, althans wat betreft de proef- en demonstratieactiviteiten in de verkooppunten. Maart 2020: de eerste coronagolf arriveert in België. De foodretail draait op volle toeren, de consument zet zijn masker op, maar de demo's verdwijnen. Een logische beslissing: we proberen natuurlijk elk onnodig contact te vermijden, we installeren schermen, we beperken de tijd die we in de supermarkt doorbrengen... Allemaal ingrepen die onverenigbaar zijn met het principe van proevertjes.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?