iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De folders verliezen terrein, maar dat betekent nog niet dat ze dood zijn. “Ik denk dat er waarschijnlijk een herbestemming van de budgetten voor massacommunicatie zal komen naar een meer gerichte communicatie of naar microcommunicatie, maar vermoedelijk zal de massacommunicatie nooit volledig verdwijnen”, stelt Els Breugelmans, professor marketing aan de KU Leuven.
“De winkelketens zijn geneigd om het aantal folders te beperken, en ik denk dat ze gelijk hebben”, meent Myriam Blanpain, voorzitster van communicatiebureau AddRetail, van haar kant. “Voor groepen die sterk gedigitaliseerd zijn of die eerder op opportunistische wijze boodschappen doen, is de folder weinig relevant. Al zijn er wel nog altijd veel gevallen waarin folders heel goed werken: voor destination stores, in gebieden waar de bevolking over het algemeen minder digitaal georiënteerd is, bij de opening van een nieuwe winkel, enzovoort. Uiteindelijk moet de folder een onderdeel vormen van de mix.” Myriam Blanpain vat het als volgt samen: “De argumenten om folders achterwege te laten, zijn ecologische verantwoordelijkheid en economische logica: folders veroorzaken nogal wat afval en vormen een economisch verlies als ze niet worden gelezen, slecht worden verdeeld of zelfs rechtstreeks in de vuilnisbak belanden. Maar omgekeerd is de folder nog altijd een uitstekend instrument om aanwezig te zijn in het hoofd van de consumenten. Hij blijft op de salontafel of in de keuken liggen en zorgt zo voor een zichtbaarheid die vandaag nog altijd moeilijk te bereiken is via digitale middelen alleen.”
Dit artikel komt uit de juni-juli editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?