- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische food retail is de afgelopen maanden 2% in waarde gegroeid ten opzichte van het jaar, zegt onderzoeksbureau Nielsen. En dat is vooral te danken aan prijsstijgingen en food, dat 2,5% groeit. Alle foodcategorieën positief, behalve warme dranken. De grootste uitschieter hier zijn de zoute snacks (+7,4%).
De non-food retail kent dan weer een daling van 1,2%. Prijsstijgingen van net geen procent, hebben de daling van 2,1% in volumes niet kunnen goedmaken. Enkel de health&beauty categorie bij het drugkanaal kan hier nog groeicijfers voorleggen. Bij de retailformules, zien we dat hard discount de grootste groeier is (+4%) en nu instaat voor 17,8% van de omzet in food retail. Ook open market, F1 en F2 groeien. Enkel de F3-winkels blijven dalen, dit keer met bijna 5%. Waarde-evolutie: Open market: +1,6% F3: -4,8% F2: +2,2% Hard Disc: +4% F1: +1,7%Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?