Steeds meer retail- en voedingsbedrijven werken samen met influencers, foodbloggers die online een grote schare fans hebben. Maar de krachten bundelen is niet zo evident als het lijkt. “Er moet een goede ‘match’ zijn tussen het product en de foodblogger.”

Bedrijven zijn zich steeds meer bewust van het belang van invloedrijke bloggers of populaire mensen op social media. Logisch, zegt Jessica Lissens van Parlez, een influencer marketingbureau uit Gent: “Doordat steeds minder mensen reclame kijken op tv wordt het voor merken steeds moeilijker om met de consument te communiceren. Influencer marketing helpt hen om de juiste focus te kunnen leggen, en via een geloofwaardig kanaal zeer gericht hun doelpubliek te bereiken met het juiste verhaal. We merken daardoor ook een toenemende interesse vanuit de foodsector en we verwachten dat deze op termijn enkel maar zal toenemen.” Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize: “Ze hebben specifieke troeven: authenticiteit en geloofwaardigheid, omdat ze zeggen wat ze vinden van bepaalde producten of gerechten, en ook inspiratie en creativiteit, de reden waarom veel mensen hen volgen. Vaak zijn ze ook expert in een bepaald thema (gezond, vegetarisch, vegan, …), waardoor we bepaalde doelgroepen beter kunnen bereiken. Er moet vooral een goede ‘match’ zijn tussen het product en de foodblogger. Het product moet passen bij de inhoud en stijl van de blog, zodat het product op een heel subtiele wijze wordt gepromoot. Het aantal volgers is minder belangrijk. We mikken met onze rauwe vegan gebakjes bijvoorbeeld liever op een nicheblog met een kleiner bereik en met een duidelijk afgebakende doelgroep dan een blog met veel lezers waar maar een minderheid interesse heeft in vegan.”

Geven en nemen

Christophe Janssens, marketing manager bij Elvea: “We werken met bloggers samen omdat ze geloofwaardig zijn. We zijn ermee begonnen in 2013, toen ons PR-agentschap ons zei dat het belangrijk is om rekening te houden met foodbloggers. We werken op verschillende manieren samen met bloggers. Als we een nieuw product hebben vragen we hen er een recept mee te maken. Ze kunnen dan een diner winnen in een Italiaans restaurant waar ze met vrienden en familie naar toe kunnen gaan. We nemen de recepten mee op onze site en in ons magazine, op die manier krijgen zij op hun beurt ook weer aandacht. Het is een kwestie van geven en nemen. We doen regelmatig iets met bloggers, bij het evenement Antwerpen Proeft doen we elk jaar workshops met bloggers. We voorzien ook een blogevenement op 20 februari. Samen met Peppe Giacomazza (bekend van kookzender Njam!) zetten we onze samenwerking met bloggers in de verf.”

Afgaand op de getuigenissen van bloggers zijn bedrijven soms gul met vergoedingen: van geld over leuke reisjes tot vergoedingen in natura, in de vorm van producten die bloggers zelf kunnen consumeren of verdelen onder hun volgers. Voor bedrijven loont het vaak de moeite, meer dan traditionele vormen van reclame en marketing: ze kunnen hun (potentiële) klanten via blogs en sociale media veel gerichter bereiken, voor vaak een fractie van de kostprijs van boodschappen in klassieke media.

Geloofwaardigheid

De combines tussen bedrijven en influencers kunnen verschillende vormen aannemen: bloggers kunnen een product in de kijker zetten, een recept maken of gewoon een merk promoten. De kunst bestaat erin bloggers genoeg vrijheid te laten, zegt Roel Dekelver (Delhaize): “We willen dat de samenwerking spontaan en organisch groeit. We leggen onze agenda’s naast elkaar en bekijken samen met de blogger welke timing het beste is. We laten hem of haar ook vrij om de producten te proeven en er daarna over te schrijven. We verplichten bloggers op geen enkele manier om over een product te schrijven. We hebben wel een ambassadeursprogramma, waarbij we op een permanente basis samenwerken met een viertal bloggers die dicht bij onze waarden aansluiten. Met hen bekijken we maandelijks welke thema’s relevant zijn en hoe we dat concreet met Delhaizeproducten kunnen uitwerken. Hun input gebruiken we ook in andere communicatiekanalen.”

Niet te opzichtig

Voor bedrijven is het net als voor bloggers kwestie om de geloofwaardigheid en authenticiteit van het kanaal intact te houden. Te opzichtige reclameboodschappen dreigen die te grabbel gooien. Baptiste Van Outryve, woordvoerder van Carrefour: “De geloofwaardigheid en onafhankelijkheid van bloggers en influencers zijn de reden van hun succes, dat mag je nooit uit het oog verliezen. Het is belangrijk dat ze onafhankelijk blijven, en dat ze vrij zijn om over een product of de dienst te schrijven en te zeggen of ze af en toe nog verbeterpunten zien. Die openheid moet je hebben, en eventuele opmerkingen lezen en horen we ook graag.”

Dit artikel komt uit Gondola Magazine. Wie zich wil abonneren, kan hier klikken.