Publireportage Franchisepartner Frederic Van Landeghem: “We voelen ons enorm gesteund door Carrefour”
Gondola
Het winkelpark van Carrefour wordt in België voor 90% beheerd door franchisepartners. Van de 700 winkels van de winkelketen worden er meer dan 600 beheerd door ongeveer 360 franchisepartners. Voor heel wat ‘franchisees’ is hun werk een passie. We praten met Frederic Van Landeghem, al 10 jaar franchispartner bij Carrefour.
Frederic Van Landeghem baat al 12 jaar de Carrefour Market in Erpe-Mere uit. De eerste twee jaar was hij zelfstandig gerant. Op een bepaald moment, op zijn 25ste, kreeg hij de kans om de winkel in Erpe-Mere over te nemen als franchisenemer. De carrièreswitch heeft hij zich op geen enkel moment beklaagd. Frederic had meteen een goed contact met de regionale directeur van Carrefour. “We hadden eerst een lang en open overleg zodat ik onder de juiste condities kon starten. Mijn boekhouder zag het helemaal zitten en gaf groen licht. Ik voelde me veilig. Carrefour is een bedrijf met een goede reputatie. Ze steunen ons en geven ons alle kansen. Dat maakt dat de supermarktketen een aantrekkelijke partner is.”
De start
Frederic is er meteen ingevlogen. Hij kocht het handelsfonds en werd eigenaar van de winkel. Hij ging een contract aan met Carrefour om onder het merk Carrefour te kunnen verkopen. Hij spreekt vol lof over de fijne samenwerking met de winkelketen. “Bij de opstart word je goed begeleid in een volwaardig traject. Je kunt stage lopen in een Carrefour-winkel, managementcursussen en vormingen per métier volgen. De winkelketen zorgt ervoor dat je alle kennis in huis hebt om je te doen slagen. We worden ook op tal van vlakken ontzorgd, zoals met de reclamecampagnes of de folders die Carrefour voor ons drukt. De route wordt grotendeels door Carrefour uitgestippeld. Het bedrijf neemt de strategische keuzes en begeleidt ons om de juiste weg te kiezen.”
Opleidingen
Carrefour is ook bekommerd om het personeel van de franchisepartner. De winkelketen organiseert opleidingen op de winkelvloer voor medewerkers, bijvoorbeeld over klantvriendelijkheid. “Onze medewerkers leren hoe ze oogcontact kunnen maken met de klanten en de klanten begroeten.” zegt Frederic. “De aandacht voor de klant is uitermate belangrijk, waardoor deze opleidingen meer dan welkom zijn.” In de winkel van Frederic werken dagelijks tussen de 10 à 12 collega’s. Frederic doet er alles aan om een goede sfeer te hebben bij zijn medewerkers. “Het geeft veel voldoening als mijn team gemotiveerd is, als ik hen meetrek in mijn verhaal om iets moois van de winkel te maken. De sfeer tussen de collega’s bepaalt ook de sfeer in de winkel.” De juiste energie is dus primordiaal voor Frederic. “We zijn één grote familie. De medewerkers zijn er voor elkaar. Twee à drie keer per jaar doen we een uitstap om de cohesie in de groep te behouden.
Vernieuwde winkel
Frederic probeert zich met zijn team op alle vlakken te onderscheiden. Hij zet hard in op vers bereide gerechten. Omdat de zaken goed gingen, besloot hij de winkel grondig te verbouwen in 2022. “Alles werd opgefrist”, zegt Frederic. “We plaatsten een nieuwe vloer, plafond en nieuwe rekken. We vervingen de energieverspillende koelinstallaties door energiezuinige toestellen. De winkel is nu modern en mooi. Het nieuwe concept slaat aan.”
Voor- en nadelen
Frederic ziet veel voordelen in zijn beroep. “Als het goed gaat en je hard werkt, dan staat er een rendement tegenover. Je hebt ook een bepaalde vrijheid en flexibiliteit. Belangrijk om te weten is dat je dit beroep zonder passie niet volhoudt.” Er zijn natuurlijk ook nadelen. “De verantwoordelijkheid ligt helemaal bij mij”, zegt Frederic. “Je hebt de verdienste, maar dus ook het risico. Je bent 24 uur op 24 met je zaak bezig. Je bent altijd bereikbaar. Als ‘s nachts het winkelalarm afgaat, kan het zijn dat je ter plaatse moet gaan. Dat zijn de minder leuke momenten. Dat pak je er dan wel bij. Het is geen 9-to-5 job, maar je slaagt er uiteindelijk wel in om een juiste work-life balance te vinden.”
Overlegcomité
Frederic zit als franchisenemer ook in het concertatie comité van Carrefour, dat elk kwartaal samenkomt. Dat bestaat uit leden van de directie van Carrefour en enkele franchisepartners. Via dit overleg gaat Carrefour in gesprek met haar franchisepartners. “Daar praten we vooral de strategie door en vraagt Carrefour ons om onze aanbevelingen. We kunnen er constructief samenwerken rond specifieke thema’s en plannen die uitgerold zullen worden. De laatste 10 jaar zijn we intens geëvolueerd naar een open relatie.” Carrefour heeft een netwerkorganisatie voor jonge franchisepartners en kinderen van franchisepartners die in de business willen stappen. “Dit is een specifiek opleidingstraject over 2 jaar”, zegt Frederic. “Via de verschillende sessies leren ze elkaar kennen, ontdekken ze de uitdagingen en de opportuniteiten. Zo wil Carrefour hen meenemen in het ondernemerschap.”
Steun corona
Carrefour steunde haar franchisepartners ook tijdens de coronacrisis. Dat ondervond Frederic aan den lijve. “Carrefour bezorgde ons een werkboek zodat we wisten hoe we met de coronacrisis moesten omgaan. De organisatie hielp ons ook met de communicatie naar onze klanten. We kregen bijvoorbeeld posters en stickers. De organisatie zette zelfs een medische hulplijn op voor eventuele zieke medewerkers.” Carrefour steunde haar franchisepartners ook tijdens de energiecrisis. “Mijn energiekosten stegen op jaarbasis tot 60.000 euro. Dat was geen makkelijke periode omdat ons model uit grote volumes en kleine marges bestaat. Ze hebben ons meteen geholpen door energie-investeringen te stimuleren. Franchisepartners die wilden investeren in energiebesparende maatregelen kregen een mooie incentive. Met de steun konden we bijvoorbeeld overal deuren op onze koelkasten zetten en timers. We hebben zonnepanelen op het dak gelegd. Dat voelde fijn aan, in een lastige periode. We voelden dat Carrefour intens met ons bezig was.”
Goede communicatie
Frederic is tevreden over de communicatie met Carrefour. “De afgelopen 10 jaar is dat zeer goed geëvolueerd. We zijn partners, we kunnen praten over onze problemen, krijgen veel steun en begrip. De laatste jaren waait er een nieuwe wind door Carrefour. De directie werd vorig jaar vernieuwd met gemotiveerde mensen die zich willen focussen op de franchisepartners. We hebben een gezamenlijk doel: de klant een goede kwaliteit aan een goede prijs bieden.” Frederic neemt ook deel aan regionale vergaderingen waar er op een open manier wordt gesproken over de komende acties. Deze gaan soms door op een bijzondere locatie, zoals in de fabriek waar onze patisserie wordt gemaakt. “Zo ontmoet ik collega’s en kunnen we ideeën uitwisselen. Dat maakt de samenwerking fijn en gemakkelijk, en zo kan ik mij als franchisé volop focussen op de winkel, de uitbating, de klanten en de medewerkers.”