Ahold Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold Delhaize
Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, vindt dat grote merken in de huidige omstandigheden te grote prijsstijgingen doorrekenen. “We kunnen deze prijsverhogingen van grote merken niet rechtvaardigen om hun winstgevendheid te ondersteunen.”
Private label ziet door de hoge inflatie zijn marktaandeel groeien. Gondola besteedde er in juni al uitgebreid aandacht aan in zijn magazine en ook Reuters wijdde er nu een artikel aan. Daarin komt onder meer Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, aan het woord. Muller heeft het over “harde onderhandelingen” met merken. “Ik ben niet helemaal blij met hoe de internationale leveranciers over inflatie vertellen en het soort prijsverhogingen die ze ons brengen. We kunnen deze prijsverhogingen niet rechtvaardigen om hun winstgevendheid te ondersteunen.” Zowat de helft van de omzet van Ahold Delhaize in België, Nederland en Luxemburg komt uit private label, meldt Reuters. In de VS is dat bijna een derde. Muller verwacht dat de groei in die laatste markt versnelt. De uitspraak komt er niet toevallig op een moment waarop onder meer Delhaize een conflict heeft met Danone over prijsstijgingen.
In juni deed McKinsey & Co een bevraging bij 5.000 shoppers in West-Europa. Zo’n 40% van de respondenten zei dat de grootste verandering in hun aankoopgewoontes was dat ze nieuwe private labelproducten proberen. Consumenten tonen zich steeds meer tevreden met de kwaliteit, smaak, variëteit en innovation bij huismerken. “Er is weinig twijfel over dat private label de komende maanden zal groeien”, zei François Videlaine, partner bij McKinsey & Co in juni aan Gondola magazine. Aan Reuters vertellen verschillende fabrikanten ook dat ze een aanzienlijke grotere vraag zien vanwege retailers die in de huidige omstandigheden meer op huismerken willen inzetten.
Wilt u meer weten over prijsonderhandelingen? Schrijf u dan snel in voor de Sales & Nego Summit van Gondola Academy op 15 september. Daar zullen Carrefour, Colruyt en Delhaize hun visie delen en vertellen waaraan onderhandelingen volgens hen moeten voldoen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?