- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Franse voedingsproducenten zullen de komende twee jaar verplicht zijn om de exacte oorsprong van zuivel of vlees in hun producten op het etiket aan te duiden. Voor FEVIA een duidelijke vorm van protectionisme, die de Belgische voedingsindustrie zal raken.
De Europese Commissie heeft groen licht gegeven aan Frankrijk om gedurende twee jaar een verplichte oorsprongsetikettering voor melk en vlees als ingrediënten in voeding “uit te testen”. Franse voedingsproducenten zullen de komende twee jaar dus verplicht zijn om de exacte oorsprong van zuivel of vlees in hun producten op het etiket aan te duiden. Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat bedrijven die kazen of worsten in Frankrijk produceren en daar op de markt brengen expliciet op het etiket moeten vermelden of ze Belgische melk of vlees bevatten.
“Franse producenten zullen er dus alle baat bij hebben om vooral in te kopen bij leveranciers van Franse melk en vlees. En het is natuurlijk evenzeer te vrezen dat Franse distributeurs Belgische zuivel- en vleesproducten links zullen laten liggen”, klinkt het bij FEVIA, de sectororganisatie voor de Belgische voedingsindustrie.
Volgens FEVIA ondergraaft deze politieke beslissing van de Europese Commissie het principe van de eengemaakte Europese markt. “Het invoeren van verschillende etiketteringsregels voor producten gemaakt binnen of buiten Frankrijk staat gelijk aan het optrekken van handelsbarrières. Vooral producenten uit kleinere landen met een open economie zoals België zullen hierdoor minder competitief worden. Na de Brexit is dit opnieuw een bedreiging voor de Belgische voedingsindustrie,” waarschuwt Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA. Bovendien hebben andere landen waaronder Italië, ook al plannen kenbaar gemaakt in de richting van een verplichte oorsprongsetikettering.
Voor de Belgische voedingsindustrie is dat mogelijk slecht nieuws. De sector groeide de voorbije jaren vooral door export: ten opzichte van 2011 met maar liefst 15%. Frankrijk blijft bovendien als belangrijkste handelspartner verantwoordelijk voor een vijfde van de totale Belgische uitvoer aan voedingsproducten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?