Apaq-W
Het ‘Observatoire de la Consommation’, een onderdeel van Apaq-W, heeft de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek naar de melkconsumptie en de marktperceptie in Franstalig België. “De melkindustrie is een sleutelsector in Wallonië, zowel op het vlak van vraag als van aanbod, waar producenten de overgang maken naar duurzaamheid”, zegt Philippe Mattart, directeur-generaal van Apaq-W, het Waals agentschap voor de bevordering van kwaliteitslandbouw.
Het ‘Observatoire de la Consommation’, dat nu regelmatig studies publiceert over consumentengewoonten en voedingstrends, maakt in september een uitgebreide studie bekend over de consumptie van melk en zuivelproducten in het algemeen. Het doel is om een beter beeld te krijgen van de manier waarop Franstalige Belgen melk consumeren en hoe de spelers in de sector in een marktconform aanbod kunnen blijven voorzien. De studie is gebaseerd op een e-mailenquête bij een representatief panel van 1.000 Franstalige Belgen tussen 18 en 64 jaar (de antwoorden werden verzameld tussen 8 en 19 juli laatstleden). De belangrijkste conclusie van de studie? Franstalige Belgen houden nog steeds van melk. 80% van de consumenten zei dat ze minstens één keer per week melk - of een melkdrank - hadden gedronken in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek, en 96% had minstens één keer per maand melk gedronken. Mensen die melk drinken, drinken gemiddeld 4 glazen (25 cl) per week, voornamelijk bij het ontbijt, in combinatie met thee of koffie. “Daarnaast is het zo dat 51% van de Franstalige Belgen gewoon pure melk drinkt, en dat naast het sleutelmoment van het ontbijt, de respondenten ook zeggen dat ze ‘s avonds en ‘s middags melk drinken”, laat Clément Manguette, communicatieverantwoordelijke bij het ‘Observatoire de la Consommation’, weten.
Lokale melk populair bij Franstalige Belgen
Een positief punt dat uit de studie naar voren komt is het volgende: 68% van de ondervraagden oordeelt positief over de Waalse melkveehouderij, tegenover 59% in een eerdere studie die in 2019 werd gepubliceerd. Anderzijds heeft 55% van de Franstalige Belgen een positief beeld van melk, tegenover 67% in een studie gepubliceerd in 2021. “Deze cijfers tonen aan dat de consument een positiever beeld heeft van de Waalse melkveehouderij op zich dan van het zuivelproduct zelf”, onderstreept Julien Capozziello, hoofd van het ‘Observatoire de la Consommation’. “Een van de redenen voor deze discrepantie is dat de consumenten niet altijd de oorsprong van de melk identificeren wanneer ze die kopen. 46% van de bevraagden zegt niet te weten of de melk die ze drinken Waals is. Toch is 84% van de mensen die geen lokale zuivelproducten consumeren, bereid om dit in de toekomst wel te doen. Maar wat zijn dan de voordelen van lokale melk in vergelijking met andere producten? 66% van de deelnemers aan de enquête stelt kwaliteit voorop. Er komt uit het onderzoek ook naar voren dat 67% van de respondenten van mening is dat de Waalse veetelers veel belang hechten aan dierenwelzijn. “In eerdere studies die gepubliceerd werden over andere eetgewoonten, hebben we ook gezien dat de Franstalige Belgen naast de kwaliteit en de versheid van de producten ook de voorkeur geven aan bepaalde producten omwille van externe factoren”, analyseert Clément Manguette. “Dan gaat het bijvoorbeeld over het versterken van het lokale economische weefsel, het promoten van duurzame landbouw, het ondersteunen van producenten, het ontwikkelen van korte ketens, en het beschermen van dierenwelzijn.”
Focus op plantaardig en duurzaam
Terwijl plantaardige alternatieven in het melksegment in ontwikkeling zijn, onthult het onderzoek dat de koeien- of geiten- en andere melkindustrie als geheel nog lange niet aan het zieltogen is. In het onderzoek staat dat 14% van de respondenten plantaardige alternatieven consumeert, maar dat 70% dan weer alleen dierlijke producten verbruikt. “Hoewel sommige onderzoeken aantonen dat plantaardige alternatieven in opkomst zijn, toont dit onderzoek toch aan dat de consumptie van dierlijke producten nog steeds veel hoger ligt”, vervolgt Clément Manguette. “Het onderzoek benadrukt verder ook het feit dat 79% van de bevraagden denkt dat hun consumptie van dierlijke producten in de nabije toekomst gelijk zal blijven en dat 12% zelfs denkt dat deze zal toenemen.” Milieubehoud is het belangrijkste aspect voor 56% van de ondervraagden, tegenover 23% voor initiatieven die sociale duurzaamheid aanwakkeren en 21% voor economische initiatieven. In een eerder onder- zoek dat in 2020 werd uitgevoerd, was de volgorde identiek, maar was de kloof groter, met respectievelijk 71%, 16% en 13% voor de drie assen. “Door de verschillende onderzoeken die we hebben uitgevoerd, constateren we dat het belang dat de consumenten aan duurzaamheid hechten extreem belangrijk blijft”, concludeert Clément Manguette. “72% van de Franstalige consumenten vindt dat de melksector meer moet communiceren over de initiatieven die worden genomen om de duurzaamheid van de industrie te versterken.”
Lees meer over andere studies op de website van het ‘Observatoire de la Consommation’. De volledige studie over melk en zuivelproducten is binnenkort beschikbaar: https://www.apaqw.be/fr/actualites-observatoire
“Het doel van deze campagne is om te benadrukken dat ‘onze eigen melk’ goed is voor elk …”
In Wallonië nemen de melk- en rundveesectoren alleen al de helft van de landbouwoppervlakte voor hun rekening. “Dat is een van de redenen waarom wij denken dat het van vitaal belang is om de melksector te ondersteunen, met name door middel van goede communicatie”, horen we bij Philippe Mattart, directeur-generaal van Apaq-W. “Ons doel bij Apaq-W is om de wensen van consumenten en producenten zoveel mogelijk met elkaar in overeenstemming te brengen. Vandaag kunnen we niet meer om het risico van afname van het melkveehouderijgebied heen, met mogelijke gevolgen voor de biodiversiteit. Er staat dus heel veel op het spel wat duurzaamheid betreft. Sinds september herinnert een nieuwe campagne consumenten eraan dat melk nog steeds heel veel te bieden heeft, in termen van smaakplezier bijvoorbeeld, maar we willen ook en vooral duidelijk maken dat onze zuivelindustrie zich ten volle inzet voor een duurzamere productie, en op die manier bijdraagt aan ons economisch evenwicht. We willen ook laten zien dat innovatie belangrijk is. Bovendien, en ook al zijn plantaardige alternatieven een legitieme keuze voor de consumenten, vestigen we hun aandacht op de onbetwistbare nutritionele kwaliteiten van melk, net zoals we ook de exportperspectieven ervan onder de aandacht brengen.”