Freedelity, de specialist in gegevensverzameling bij consumenten, heeft vandaag de lancering aangekondigd van Custocentrix. Deze nieuwe oplossing biedt retailers meer inzichten, om de klanten beter van dienst te zijn, gepersonaliseerd met hen te communiceren en de klantenbinding te verzekeren.
In samenwerking met bedrijven die akkoord gaan met het principe van mutualisatie van het beheer van persoonsgegevens, beschikt Freedelity vandaag over een klantenbestand van 5,8 miljoen consumenten, goed voor een penetratiegraad van 63% bij de Belgische volwassen bevolking.
Ter herinnering, consumenten kunnen zich met behulp van hun elektronische identiteitskaart registreren en verschillende gegevens delen met de deelnemende bedrijven (MediamMarkt, Medi-Market, Intermarché, enzovoort). Via de site freedelity.be hebben ze controle over wat er met de gegevens gebeurt en krijgen ze een overzicht van de getrouwheidspunten en andere voordelen waarover ze beschikken.
De lancering van Custocentrix sluit aan bij een herpositionering van het aanbod rond een 'consumer data platform'. Dankzij dit concept kunnen retailers en handelaars voor een vast budget moeiteloos alle persoons- en gedragsgegevens van de leden van hun klantenprogramma's up-to-date houden. Dat alles uiteraard volgens de GDPR wetgeving.
Nadat de persoonsgegevens en de expliciete toestemmingen verzameld zijn door Freedelity, ondersteunt Custocentrix de marketing- en CRM-afdeling. De oplossing wordt geïntegreerd in de kassa- en e-commercesystemen van de retailers. Op die manier kunnen zowel de persoonsgegevens als de gegevens over het aankoop- en gebruiksgedrag via de verschillende digitale kanalen worden gekoppeld en benut. Zo kan Custocentrix worden gebruikt voor geomarketingdoeleinden, om het geografische bereik van de verkooppunten duidelijker te bepalen, of om aankoopgegevens te analyseren zoals de recentheid, de frequentie, het bedrag of de levenslange klantwaarde (customer lifetime value). Al deze gegevens worden vervolgens beschikbaar gemaakt voor marketingdoeleinden, via de bestaande tools voor marketing automation of via de oplossingen van het Custocentrix-platform.
"Vandaag gaan consumenten ervan uit dat bedrijven en handelaars aan wie ze hun persoonsgegevens toevertrouwen, weten (en zich herinneren) wie ze zijn, wat ze gekocht hebben en wat hen het meest interesseert, ongeacht het gebruikte verkoopkanaal. En dat is precies wat Custocentrix mogelijk maakt", zegt Christian Castelain, bestuurslid van Freedelity. "Dankzij deze nieuwe service kunnen handelaars vandaag hun kassabonnen, aankoopbewijzen en de toegang tot de wettelijke garantie digitaliseren, klantenprogramma's uitwerken en de belangrijkste tools van relatiemarketing benutten. Het is met andere woorden een slimme manier om de e-commercesector bij te benen."