- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Galeria Inno trekt op 31 januari de stekker uit de webshop Inno.be waardoor de Belgische klanten niets meer online zullen kunnen kopen bij de keten. De beslissing is in Duitsland genomen. Dat meldt De Standaard.
Galeria Inno, dat in België 16 fysieke winkels heeft, kent al enkele jaren woelige tijden. De warenhuisketen werd in 2001 overgenomen door de Duitse groep Kaufhof, maar die werd zelf in 2015 ingelijfd door het Canadese Hudson’s Bay (HBC). Die groep fuseerde de tak HBC Europe eind november met de Duitse keten Karstadt, eigendom van de Oostenrijkse groep Signa. Die heeft de leiding over de activiteiten in Europa.
Volgens e-commercemanager Jok Junius heeft Galeria Inno nog altijd de ambitie om in ons land een goed werkende webshop uit te bouwen. “Maar het is Kaufhof in Duitsland dat besliste om de stekker eruit te trekken. Hun boekjaar loopt af op 31 januari en voor volgend jaar is er geen nieuw budget voorzien’, zegt hij aan De Standaard.
“Vanaf februari is Inno weer baas over zijn e-commercestrategie. Maar voorlopig zonder webshop”, zegt Junius dan weer aan De Tijd. “We hebben de ambitie en de noodzaak opnieuw een Belgische webwinkel te openen, maar we wachten op de e-commercestrategie van onze nieuwe aandeelhouder. Zolang die onduidelijk is, doen we lokaal geen grote investeringen”.
De webshop – die in 2014 werd opgestart - kende zelf wat problemen. Volgens Junius werd die de voorbije jaren centraal vanuit Duitsland beheerd, wat soms leidde tot problemen en interne spanningen. Zo waren veel producten die op de webshop van Inno staan, niet in de Belgische winkels te vinden en omgekeerd. Ook waren er soms belangrijke prijsverschillen tussen de fysieke winkels en de webshop.
Of er na 31 januari weer een Belgische webshop komt, is dus onzeker. Dat hangt af van de bereidheid van Signa om in België te blijven investeren. Galeria Inno heeft wel het voordeel dat het, in tegenstelling tot Galeria Kaufhof in Duitsland of Hudson’s Bay in Nederland, winst boekt. Ondanks de lichte daling van de omzet (-2%) steeg in 2017 de bedrijfswinst met 36% naar 13,7 miljoen euro.
Foto: screenshot website Inno
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?