- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Colruyt heeft besloten om tijdelijk geen Coca-Cola-producten meer bij te bestellen, waardoor sommige producten van het merk niet meer verkrijgbaar zijn. Moeizame prijsonderhandelingen liggen aan de basis van het conflict.
Na een eerder conflict met Douwe Egberts, weigert Colruyt nu ook om Coca-Cola nog langer aan te bieden in zijn rekken. De twee partijen raken het maar niet eens tijdens de jaarlijkse prijsonderhandelingen en daarom voert de prijsbijter nu tijdelijk een bestelstop in. Concreet zijn verschillende merken van Coca-Cola niet meer beschikbaar in de Colruyt-winkels maar ook in de Collect&Go webshop. Voorbeelden zijn onder meer Coca-Cola Light-flessen, maar even goed water van Chaudfontaine, Fuze Tea, Fanta of Coca-Cola Zero Sugar.
“Coca-Cola is een bedrijf dat het vrij goed doet, al hebben de klassieke frisdrankenmerken het iets lastiger", verduidelijkt Pierre-Alexandre Billiet, CEO bij Gondola Group. "Om zijn verkoop te stuwen hanteert het bedrijf een strategie waarbij het al zijn producten wil verkopen. De nieuwe merken van Coca-Cola bieden over het algemeen hogere winstmarges en zijn dus onmisbaar voor het verhogen van de omzet. De onderhandelingskracht is bijgevolg sterker tussen de retailers en Coca-Cola."
Dat Colruyt beslist om geen producten meer in te voeren van de frisdrankengigant, komt niet geheel onverwacht. Andere supermarkten van de Europese aankoopgroepering Agecore, waartoe Colruyt behoort, kenden immers ook al problemen met het merk. Zo raakten Coca-Cola en Intermarché het begin dit jaar maar niet eens over het gamma dat verkocht moet worden bij Intermarché en Netto. Daarom zette Coca-Cola de verkoop van haar dranken stop om druk te zetten op de distributeur. Ook bij het Duitse Edeka waren er problemen met Coca-Cola. Zo weigerde de Duitse supermarktketen om nog langer Coca-Cola producten te bestellen, omdat het niet tevreden was met de fikse prijsverhogingen die het merk had doorgevoerd.
Hoelang het conflict tussen Colruyt en Coca-Cola nog zal duren, is voorlopig koffiedik kijken. Toch benadrukt Colruyt dat de gesprekken op een constructieve manier verlopen. Wordt vervolgd...
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?