iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Het leven is een pak duurder geworden en dus leggen consumenten steeds vaker privatelabelproducten in de winkelmand. Een ommekeer tegenover de voorbije twee jaar, waarin A-merken de wind in de zeilen hadden. Hoe onstuitbaar is de opmars van huismerken? En hoe gaan retailers en merken hier mee om?
Anita (43) is een alleenstaande vrouw met twee kinderen. Ze woont in de buurt van Brugge en werkt als zelfstandige IT-consultant. Ze verdient naar eigen zeggen goed haar brood, maar toch koopt ze sinds kort voor het eerst sinds lang huismerken in haar supermarkt. “Het is een beetje vreemd, moet ik zeggen. Ik lette voorheen niet heel erg op de prijzen wanneer ik boodschappen ging doen. Ik wist wel ongeveer hoeveel alles kostte, maar zeker niet tot op de komma. Er zijn nu kosten bijgekomen die ervoor zorgen dat ik er nu wel op let: op school zijn er prijsverhogingen voor mijn kinderen, mijn benzine kost een pak meer, de kosten voor de verwarming en elektriciteit zijn fors gestegen. Ik was tot nu toe niet zo’n groot voorstander van huismerken of witte producten, moet ik toegeven. Ik weet alleen niet of dat terecht is. Ik heb het idee dat de kwaliteit minder is, maar misschien klopt dat niet. In elk geval: ik wil deze zomer met de kinderen op vakantie kunnen gaan. Dat kan ik alleen als ik meer op mijn centen begin te letten en ook huismerken koop.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?