Lidl
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lidl
Lidl stopt met het invliegen van groenten en fruit die het in zijn winkels in Nederland verkoopt. Een maatregel die voor enige opschudding zorgde, maar die Lidl België al enkele jaren neemt.
"Om zijn impact op het klimaat te verminderen, kondigt Lidl (Nederland) aan dat het als eerste nationale voedselketen stopt met het verzenden van groenten en fruit door de lucht", maakte de supermarktketen dinsdag bekend. Met deze maatregel wil de keten de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het vervoer van deze producten verminderen. "Wij zijn gecommitteerd aan het klimaatakkoord van Parijs. Dit besluit draagt bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen en versterkt onze positie als duurzame, efficiënte en kostenbewuste organisatie", aldus Quirine de Weerd, senior manager maatschappelijk verantwoord ondernemen en relaties. In de toekomst zullen groenten en fruit uitsluitend van plaatselijke producenten worden betrokken of op andere wijze worden vervoerd, onder meer per schip.
Dit nieuws werd gemeld in vele media, ook aan deze kant van de grens. Maar... In België passen we deze maatregel al enkele jaren toe en nu doen onze Nederlandse collega's dat ook", bevestigt Isabelle Colbrandt, communicatiemanager van Lidl in ons land. "Door ons verkocht fruit en groenten worden niet meer per vliegtuig geleverd, ook onze exotische vruchten zoals ananas, bananen, enz. worden per boot vervoerd. Deze maatregel maakt deel uit van onze bredere duurzaamheidsstrategie 2020-2025."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?