Eerder deze week schreven verschillende media dat de concurrentiestrijd tussen de Belgische supermarktketens voor goedkopere groenten en fruit zorgt, en werd gespeculeerd dat die prijsdaling zich in de toekomst verder zal zetten. Een structurele daling van de consumptieprijzen van groenten en fruit is echter onmogelijk te voorspellen, zegt Pierre-Alexandre Billiet (Gondola, The Retail Academy).   

Naar aanleiding van een promotie op asperges bij Lidl (2,99 euro/halve kilo) en de reactie van Colruyt daarop, schreven onder andere De Morgen en Het Laatste Nieuws dat groenten en fruit goedkoper zullen worden. Het is echter onmogelijk om daar voorspellingen over te doen. Het blijft dus speculeren, zegt Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola en docent The Retail Academy).  

“Een structurele daling van de consumptieprijzen van groenten en fruit is onmogelijk te voorspellen. Het klopt dat seizoensproducten tijdelijk en uitzonderlijk kunnen variëren, en zo een tijdelijke prijsdaling kunnen ondergaan, wat een conjuncturele daling is. Dit geeft mogelijkheid tot mooie marketingstunt voor retailers, op seizoensproducten zoals asperges of aardbeien die door de goede weersomstandigheden vandaag in overaanbod zijn. Maar dat betekent nog geen structurele prijsdaling van de groenten en fruit, die natuurproducten zijn, en dus niet enkel afhangen van de vraag, maar vooral van het aanbod. Een slechte oogst zal dus in vele gevallen leiden tot hogere consumptieprijzen, want schaarser aanbod”, klinkt het. 

Inflatiegebonden

Dit maakt dat verse producten inflatiegebonden zijn (wat niet het geval is voor vele andere consumptieproducten), en dat de aan- en verkoopprijzen regelmatig aangepast worden. In 2013 was impact van de inflatie hoog op verse producten (AGF), met een stijging van de consumptieprijzen als gevolg. In 2014 herstelden de prijzen lichtjes.

Oplossing

Een mogelijke oplossing ligt in samenwerking, meent Billiet. “Binnen het ketenoverleg zou het tot een systeen moeten komen waarbij de landbouwproductie afgestemd wordt op de vraag”. Retailers kunnen voorspellen hoeveel stuks ze van groente X ze zullen verkopen in een bepaalde week, luidt de redenering. "Als de landbouw zijn productie beter kan afstemmen op de vraag in die specifieke periode, zouden er minder pieken en dalen in het aanbod komen. Dat zou echter een totaal nieuwe manier van werken vereisen", besluit Pierre-Alexandre Billiet.